Nejpalčivější problém se sdílenými koloběžkami a koly řeší centrum města. Proto se třeba Praha 2 snažila najít systémové řešení a stanovit pravidla už od roku 2018. Jednání s provozovateli, tedy tzv. bikesharingovými společnostmi, s magistrátem, policií či ministerstvem dopravy, ale nikam nevedla. Až letos na jaře dvojka jako první městská část (MČ) uzavřela s bikesharingovými společnostmi dohodu přímo. „Její dodržování, zejména parkování na vyhrazených místech, průběžně kontrolujeme a zjištěné nedostatky okamžitě řešíme. Také jsme nechali vyvinout speciální interní mobilní aplikaci pro nahlašování špatně zaparkovaných kol a koloběžek,“ řekl Blesku radní pro oblast dopravy Prahy 2 Tomáš Halva (27, Spolu).

I Praha 1 už má svou dohodu, fungovat bude od září. Místní radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (59, ANO) upřesnil, že MČ nabídne koloběžkám a kolům 140 parkovacích míst. Ta najdou lidé v aplikacích jednotlivých provozovatelů. Další dohody s operátory a provozovateli zřejmě i do budoucna budou věcí jednotlivých MČ, hlavní město totiž nemá zákonné nástroje, jimiž by bikesharing mohlo ovlivňovat.

Ryvola rovněž volá po referendu o zákazu sdílených koloběžek. Podle Ryvoly je kromě uspořádání referenda pouze v Praze 1, které by mohla vyhlásit městská část sama, další možností i jednání s magistrátem o celopražském plebiscitu. „Na to se chceme domluvit v úterý (5. září),“ řekl s poukazem na jednání radních Prahy 1. Je podle něj důležité zjistit názor všech obyvatel, nikoliv jen těch, kteří jsou aktivní na sociálních sítích. Dodal, že jasný zatím není ani případný termín či vlastní obsah návrhu, respektive otázky, na kterou by lidé v referendu odpovídali.

Za nedodržení pokuty  

Co hrozí těm, kdo zapůjčené kolo či koloběžku odloží mimo povolené místo? Pokuta ve formě vyšší stržené částky půjčovného. V řadě případů ani operátoři odložení mimo povolená stání neumožní, tedy neukončí placenou dobu zapůjčení stroje až do řádného zaparkování. „Ty se lokalizují pomocí GPS, která ale není tak přesná, a tak dovolí jezdci stroj odevzdat i v blízkém okolí míst k parkování,“ dodal však mluvčí Prahy 3 Jiří Hannich.  

Stojí špatně? Nahlašte je!

Neházejte je do popelnic, pokud na své ulici najdete nevhodně zaparkované kolo či koloběžku, využijte kontaktní linky provozovatelů: Rekola 778 099 878, Nextbike 581 652 047, Lime / Uber 910 880 047, Bolt 910 880 895. Zjednají nápravu.

Bolt: Hříšník už se neprojede  

Prvním provozovatelem, který zavedl pevně daná parkovací stání, je společnost Bolt. „Rozmístění úzce koordinujeme s MČ, což je něco, co by se mělo stát standardem,“ řekl Blesku Peter Mesarč, country manažer pro mikromobilitu Bolt pro CZ a SK s tím, že uživatele se snaží firma motivovat k ohleduplné jízdě i parkování. „Za špatné parkování a další prohřešky je jezdec po každých pěti jízdách bodován, spadne-li mezi dvě procenta nejproblematičtějších uživatelů v daném městě, obdrží v aplikaci varování a vzdělávací materiály zaměřené na bezpečné ježdění. Pokud během následujících pěti jízd své chování nezlepší, je mu na dalších pět jízd omezena rychlost na 15 km/h.  Když ani to nepomůže, je zablokován.“

Řešení v širším centru metropole  

  • Praha 1: Uzavřela dohodu s provozovateli bikesharingu (BS), dle které bude možné parkovat jen na předem určených místech. Zároveň je nabíledni referendum mezi obyvateli o případném zákazu sdílených koloběžek.
  • Praha 2: Jako první MČ uzavřela dohodu s BS, zkušenosti opakovaně sdílela s MČ Praha 1 až 10.
  • Praha 3: V rámci dohody s BS mj. zajistila nápravu špatného parkování operátorem, ve všední dny v denních hodinách zpravidla do dvou hodin.
  • Praha 4: Uzavřela dohodu s BS zatím na kola, čekají na uzavření memoranda hlavním městem nyní v srpnu, následně budou řešit koloběžky.
  • Praha 5: Připravuje dohodu s BS upravující podmínky užívání služeb, spolupracuje i s okolními městskými částmi Praha 1 a 2.
  • Praha 6: Připravuje dohodu s BS upravující podmínky užívání služeb, chtějí je rozšířit i mimo centrum Dejvic a Bubenče do ostatních lokalit.
  • Praha 7: Vytipovala na 120 míst, kde je možné stroje zaparkovat. Jinde uživatelé nemohou jízdu přes aplikaci ukončit. Nyní řeší zahlcení spotů.
  • Praha 8:  Průběžně vyznačuje lokality pro parkování a jedná s provozovateli BS, aby pro své uživatele povolovali odstavování na těchto místech.
  • Praha 9: Uzavřela dohodu s BS a společně vytipovali cca 90 parkovacích míst, realizace začne v letošním roce.
  • Praha 10: Připravuje dohodu s BS, má vytipovaná parkovací místa, chtějí, aby provozovatelé udržovali místa ve stavu, který neomezuje další uživatele komunikací.

Kontrolní akce

Na kontroly uživatelů koloběžek se v závěru letních prázdnin zaměřila městská policie. „Během akce strážníci odhalili 1 336 přestupků, za které uložili 402 pokut v celkové výši 191 800 korun, 63 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu a ostatní byly řešeny domluvou,“ uvedla k výsledkům mluvčí městské policie Irena Seifertová. Dodala, že nejvíce přestupků bylo právě v Praze 1, konkrétně 288, v Praze 2 pak strážníci řešili 126 přečinů. „Nejčastějším přestupkem byla jízda po chodníku a nedodržování dopravního značení,“ doplnila mluvčí.

Fotogalerie
10 fotografií