Praha už léta řeší potíže se špatně zaparkovanými nebo přímo „halabala“ poházenými koloběžkami na ulicích i na silnici. Co hůř, podle Vojtěcha Ryvoly (ANO), radního pro dopravu Prahy 1, je nejvíce havárií v Praze 1 spojeno právě s elektrokoloběžkou. „Mladí z celé Evropy se do Prahy přijedou vydovádět, a když už toho mají dost, vlezou na koloběžku a dělají závody. Na Praze 1 máme největší boj s koloběžkami, protože způsobují největší zmatek,” zlobil se na začátku června na besedě Společnosti pro trvale udržitelný život (STUŽ) Vojtěch Ryvola.

Video
Video se připravuje ...

Opilý cizinec jel na elektrokoloběžce jednosměrkou, naboural do popelářů. (2019) MP Praha

Poslední větší incident se stal ve čtvrtek 15. června ve Vodičkově ulici. Portugalec objížděl tramvaj a „vysekal se“. Elektrokoloběžka skončila pod koly tramvaje a zablokovala dopravu na 18 minut. Jedná se sice o výjimečnou situaci. Co ale trápí Pražany každý den, jsou špatně stojící koloběžky. Ještě před samotným spuštěním projektu sdílených koloběžek do metropole upozorňovala městská policie na problémy, které mohou nastat.

„Od prvopočátku uvedení tohoto prostředku do ulic metropole městská policie požadovala, aby byla jasně stanovena místa, kam se budou sdílené prostředky odkládat, byl určen správce těchto míst a určen subjekt, který by nesprávně odložené koloběžky odstraňoval, jinými slovy, aby byla stanovena jednoznačná a jasná pravidla,“ sděluje Blesku tisková mluvčí městské policie Irena Seifertová. Podle ní však jasná pravidla nevznikla a výsledky teď vidí Pražané v ulicích.

Koloběžka na chodníku, co dělat?

V případě, že by odhozená koloběžka tvořila překážku pro chodce v tom smyslu, že by místem nemohli projet lidé na vozíčku či maminky s kočárky, nebo by byla znemožněna chůze nevidomému, strážníci by ji odstavili tak, aby byla zajištěna bezpečnost chodců. V takovém případě tedy mohou Pražané vytočit linku 156.

O samotném odtahu rozhoduje strážník s přihlédnutím ke všem okolnostem přestupku. Rozhodnutí je na něm. Pokud překážku v provozu tvoří registrované vozidlo (například auto), mají strážníci oprávnění ho odtáhnout. „U vozidel neregistrovaných, tedy v kategorii jízdní kolo, tedy i koloběžky, není aktuálně vyřešena celá řada zásadních záležitostí, z tohoto důvodu tedy se odtahy nerealizují,“ dodává Irena Seifertová.

„Pokud se jedná o neoprávněně stojící koloběžky, a jízdní kola, aniž by tvořily překážku v provozu na pozemních komunikacích, byly by nesprávně nebo nevhodně odstaveny, neumožňuje zde platná legislativa ani odtah, ani jiný účinný zákonný postup policistů, strážníků, nebo jiných subjektů veřejné správy," upozorňuje Irena Seifertová. Proto než strážníci vůbec na místo dorazí, zdá se skoro nejlepší inkriminované místo objet.

Samoregulace

Firmy Lime i Bolt se o své špatně zaparkované koloběžky postarají samy. Pokud je koloběžka zaparkovaná na nedostupném místě, soukromém pozemku nebo blokuje cestu, mohou Pražané kontaktovat podporu skrze příslušnou aplikaci, nebo vyplnit on-line formulář na webu. „Špatně zaparkované koloběžky sbíráme, po nahlášení z daného místa stroj zmizí zpravidla do několika hodin," vyjádřila se v dubnu pro Tn.cz Sylva Sulaimanová, tisková mluvčí Boltu.

Strážníci jako hromosvod

Jelikož jsou počty pražských strážníků omezené a mají na starost přece jen důležitější úkoly jako je zajišťování veřejné bezpečnosti, nemohou se dnem a nocí zabývat elektrokoloběžkami. „Městská policie, potažmo strážníci, se tak nyní stávají jakýmsi hromosvodem, přestože danou situaci nijak nezavinili, naopak na její negativní důsledky jako jedni z mála opakovaně upozorňovali,“ uzavírá Irena Seifertová.

Fotogalerie
19 fotografií