Snad každý Pražan je zná, legendární reklamní povozy ověšené LED světly. Divoká světla se snaží kolemjdoucího upozornit, že právě míjí podnik, kde si za „pouhých“ 9,99 euro může dopřát masáž. Thajské ráje myslí i na lidi s postižením zraku. Pro jistotu mají minimálně na podniku na Václavském náměstí čtyři červené cedule se zeleným číslem 9. Magistrát se proto minulé volební období rozhodl ze svého pozemku (chodník = pozemek města) v Pražské památkové péči rikši odstranit. Kontaktovali památkáře, ti ale nesmí nic z veřejného prostoru odstraňovat. 

Živnostenský odbor, který řeší regulaci reklamy, nakonec uložil pokutu. Ale Ministerstvo průmyslu a obchodu ji zrušilo, protože se rikša nedá chápat jako reklama. „Praha to zkusila dvakrát. Neúspěšně,“ vyjadřuje se k situaci magistrátní opoziční zastupitelka Kristýna Drápalová (Praha sobě). Magistrát se pokusil řešit věc „na vlastní pěst“. Vedení se rozhodlo využít paragrafu 14 odst. 1 občanského zákoníku a svépomocí rikši odstranit a uskladnit. Thajské ráje Prahu zažalovaly a soud pravomocně vyhrály. Praha musela rikši vrátit a uhradit vzniklou škodu.

Praha 1 zasahuje

Ani když se do kauzy vložil odbor dopravy Prahy 1, nic se nestalo, protože rikša spadá do stejné skupiny jako jízdní kolo. Proto teď radnice sáhla k šalamounskému řešení. V pondělí 17. července uspořádala před provozovnou na Václavském náměstí happening. Jestliže je rikša považována za dopravní prostředek, usoudilo vedení Prahy 1, že Thajské ráje plní záslužnou funkci, protože propagují ekologický způsob dopravy po Praze 1. Proto chtějí rikši podpořit.

Vyzývají obyvatele, aby k rikšám začali parkovat svá kola a jiné dopravní prostředky.   Díky množství zaparkovaných kol by Thajské ráje mohly přehodnotit umisťovámí vlastní rikši na chodník. "Věřím, že nakonec přestanou využívat tento způsob reklamy, nebo že nakonec zafungují vlastníci budovy a budou po svém nájemci požadovat, aby podnikal v jejich budově bez tohoto vizuálního smogu," uvádí pro Blesk zastupitel Giancarlo Lamberti (TOP 09). 

Na happening před Thajký ráj dorazil také Vojtěch Ryvola (ANO), radní pro dopravu Prahy 1. „Soud rozhodl správně, protože rozhodl podle zákona,“ sděluje Blesku radní. Zákon by se měl podle radního nicméně upravit. Rikši jsou totiž jen jedním z mnoha problémů vizuálního smogu, kterým Praha 1 čelí. Akce na Václavském náměstí měla ukázat na „vyčůrané“ praktiky, které se v centru začaly rozmáhat.

Exemplární případ

„Jedná se o jeden z malých ukazatelů, kdy se dá využívat reklamy. Jak kolo na Václavském, tak kolo na Staroměstském náměstí už několik let nikam nevyjelo. Je to očividná reklama. Ale jelikož se jedná o dopravní prostředek, musel by být pouze s něčím spojen, například prodlužovacím kabelem z Thajských rájů napojeným na světélka, aby mohl být chápán jako reklama,“ zlobí se Vojtěch Ryvola. Když ale stojí rikša samostatně, je to pouze dopravní prostředek.  

„Nemáme žádné páky, za které bychom mohli zatáhnout,“ konstatuje radní. Rikša není první pojízdnou reklamou svého druhu. V ulicích Prahy 1 stojí před provozovnami spousta automobilů, které nikam nevyjíždí. „Seženu si auto za tisíc korun. Domluvím se s rezidentem, který auto nemá. Ten ho na sebe za solidní peníze napíše. Já následně auto polepím reklamami a my jako radnice proti tomu nic nezmůžeme,“ kroutí hlavou Vojtěch Ryvola. V rámci současné legislativy se s auty rezidentů, byť polepenými reklamami od hlavy k patě, nesmí hýbat. Podle radního je načase zákony novelizovat.  

Fotogalerie
12 fotografií