Městská část Praha 1 se s magistrátem dohodla na společném postupu při zklidňování tranzitní dopravy v památkově chráněných částech města. Chce toho docílit pomocí zpoplatnění vjezdu pro nerezidenty. Změny se chystají také v parkování. Starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská to oznámila na společné besedě s náměstkem primátora pro oblast dopravy Zdeňkem Hřibem, radním pro dopravu Prahy 1 Vojtěchem Ryvolou a veřejností. Pro dosažení svých cílů si přitom stanovila ambiciózní datum, zkrotit tamější dopravu by chtěla během jednoho roku.

Tranzitní doprava by podle ní měla být zpoplatněním vytěsněna mimo centrum tak, aby řidiči více využívaly tunely. Rovněž uvedla, že všechna opatření musí být doprovázena důkladnou, pečlivou a nekompromisní kontrolou. Na vjezd do zpoplatněné zóny by podle náměstka Hřiba mohly dohlížet kamery, které umí číst SPZ aut.

„Ze strany magistrátu jde primárně o to, že nechceme, aby nám auta zpomalovala tramvaje. Zpoždění, které linky naberou v centru, se přenáší do celé sítě, což se dotýká velkého množství pražanů,“ řekl na besedě náměstek primátora Zdeněk Hřib. Omezení podle Hřiba do jisté míry pocítí i ostatní řidiči, nicméně ujišťuje, že dopravní katastrofu ani apokalypsu zpoplatnění některých zón na Praze 1 nezpůsobí. Jak přesně zóny budou vypadat a jak vysoké by měly poplatky být, je podle Hřiba zatím stále předmětem diskuse.

Podle radního Prahy 1 pro dopravu je nejdůležitější především začít a podniknout první konkrétní kroky. „O zpoplatnění průjezdu Prahou 1 se mluví od roku 2007, ale nikdo nenašel odvahu do toho skutečně říznout,“ řekl radní Vojtěch Ryvola. Začít by se podle něj mělo co nejdříve, případné nesrovnalosti by se daly vyřešit za pochodu. Ryvola jako optimistický datum pro zkompletování těchto opatření uvedl začátek příštího roku.

Změny by měly nastat také v systému parkování. „To co se děje na Praze 1 je neúnosné. Není normální, že si někdo přijede do centra města, zaparkuje na rezidentní zóně a pak odjede pryč, mezitím, co místní rezident dlouho objíždí své bydliště a hledá místo, kde by mohl zaparkovat,“ řekla starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská. Vyhrazených parkovacích míst je vzhledem k přihlášeným vozům dostatek. Problém je podle ní ale ve zneužívání těchto míst lidmi, kteří na Praze 1 nebydlí. Více parkovacích míst pro rezidenty by mohlo vzniknout jednak regulací zásobovacích míst a jednak intenzivnějším vymáháním již existujících pravidel.

V souvislosti s parkováním náměstek primátora zmínil také obtížnou vymahatelnost přestupků, které končí ve zdlouhavých a z velké části neúspěšných správních řízeních. V této otázce chce Hřib prosadit změny legislativy. "Když ta pravidla nebudou vymahatelná, tak budou vcelku k ničemu. A k té vymahatelnosti je opravdu nezbytná změna zákona, to prostě nejde řešit nijak jinak," řekl.

Řeč stručně přišla také na pochody za 30 km/h. Podle náměstka Hřiba to například v některých rezidenčních zónách dává smysl, podotknul, že v některých místech je omezení dokonce na 20 km/h a rychleji tam ani jet nejde. Plošné omezení ale hlavní město nechystá, zejména pak na hlavních tazích.

Fotogalerie
14 fotografií