Jedna z nejvytíženějších tramvajových zastávek v rámci pražské památkové rezervace, denně ji využije až 13 tisíc cestujících obousměrně. Přesto je ostrůvek na Staroměstské úzký pouze okolo 1,5 metru. Lidé se na něm tísní i před příjezdem tramvaje, horší situace nastává, když se setkají ti, kdo právě vystupují, a ti, kdo čekají na jiný spoj. Řada cestujících z ostrůvku raději odchází, čeká na tramvaj na chodníku a ve chvíli, kdy přijíždí, přebíhá mezi auty.  

Zastávka se měla rozšiřovat v rámci úprav Smetanova nábřeží. Ostrůvek ve směru z centra měl být rozšířen na úkor odbočovacího jízdního pruhu. Stejně jako na zastávce Malostranská, i zde se měl postavit dočasný „lego“ obrubník, jehož vnitřek by se vydláždil. Nově měl být též přechod rozdělen na dvě části a tím by se zároveň zlepšilo pohodlí pro příchod na zastávku a odchod z ní. Zároveň se měly odstranit nepotřebné části zábradlí v Kaprově ulici. Práce na Smetanově nábřeží jsou hotové, ale šířka ostrůvku zůstala stejná. 

„Cestující skáčou pod kola!“

Sociální sítě zaplavily rozzlobené komentáře místních. Chtějí bezpečnější cestování MHD. Výsledek kritizuje také náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Poukazuje na deset dní na konci dubna, kdy místem vůbec nejezdily tramvaje z důvodu prací na Smetanově nábřeží. „Smutnou zprávou ale je, že součástí prací mělo být i rozšíření ostrůvku na Staroměstské,“ komentuje.

Zastávku Staroměstská podle jeho dat obsluhuje až o 100 % tramvajových spojů více, než tomu bylo před 15 lety, a díky tomu se zvýšil obrat cestujících. To s sebou přináší dvojnásobný počet lidí stojících na zastávce. „Často tak cestující skáčou pod kola aut v přilehlém jízdním pruhu nebo je za deště čeká sprcha z kaluží při těsném projetí automobilů,“ zlobí se Scheinherr. Projekt získal všechna povolení. Ale podle Scheinherra dostal těsně před realizací „stopku“ ze strany náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) na žádost Vojtěcha Ryvoly (ANO), radního z Prahy 1.

S projektem se počítá, ale později

Zastupitel MČ Praha 1 Filip Lachmann téma otevřel na jednání dopravní komise, kde o projektu mluvil i s Vojtěchem Ryvolou. Realizace nešla „k ledu“, ale mělo by se k ní přistoupit až společně se zpoplatněním vjezdu v letošním roce, aby se minimalizovalo riziko blokování tramvají automobilovou dopravou.

„Pan radní pro dopravu z Prahy 1 Vojtěch Ryvola mě požádal o dočasné pozastavení tohoto projektu z důvodu vyššího zájmu celkového zklidnění dopravy v této lokalitě,“ sděluje Blesku Zdeněk Hřib. Pomoci by mohlo plošné zpoplatnění vjezdu do centra, jehož cílem je zklidnit provoz, a tím pádem minimalizovat situace, kdy auta blokují tramvaje. Pokud by se zastávka rozšířila už teď, došlo by prý ke zhoršení průjezdu aut křižovatkou a tím by dle odborníků mohlo dojít k dalšímu zpomalení průjezdu tramvají.

„Pokud projde zpoplatnění vjezdu a bude mít odpovídající efekt, tak je možné postupovat podle původního plánu. V opačném případě se bude hledat jiné řešení,“ sdělil Blesku Zdeněk Hřib. Rozšíření ostrůvku lze podle něho provést kdykoliv, nemusí se dělat ani výluka tramvají. „Rozhodnutí o dalším postupu učiníme na základě dat, a ne dojmů,“ dodává Hřib. 

 

Fotogalerie
6 fotografií