Lavička, stojan na kola a odpadkový koš, tři hlavní prvky městského mobiliáře, jejichž design v roce 2017 vysoutěžil IPR se od roku 2019 objevují v pražských ulicích. Vítězný návrh od studia Olgoj Chorchoj vybrala odborná porota pro jeho všestrannost.
„Porota oceňuje vysokou kvalitu návrhu ve všech aspektech. Návrh je nadčasový – tradiční a současný zároveň, je čistý v liniích, jednoduchý a kultivovaný v celku i detailu,“ stojí v hodnocení finálního návrhu. Konkrétně za návrh odpadkového získali autoři dokonce v roce 2019 prestižní cenou Red Dot Design Award. Jak se ale časem ukázalo, v praxi vůbec radost nedělají. Upozornil na to bývalý starosta Prahy 3 Jiří Ptáček, který s jejich obsluhou má bohaté zkušenosti.
Šokující výsledky měření ovzduší v Praze! Kde naměřili špatné hodnoty? Jedovatý vzduch ničí lidem zdraví
„Tyhle koše nemám rád,“ uvádí Ptáček svůj text, kde vysvětluje, proč jsou odpadkové koše z městského mobiliáře krokem vedle. Svou zkušenost nabyl na náměstí Jiřího z Poděbrad, kde jsou umístěné od roku 2019 a podle jeho slov jsou s nimi jen potíže.
„Koše začaly reznout již v prvním roce. Životnost vnitřní vložky je zhruba rok a půl. Povrch je členitý, takže se všude drží špína a vlhkost. V průběhu čtyř let jsme museli počet redukovat zhruba na polovic,“ postěžoval si nynější radní. Komplikace jsou také s náhradními díly. Jsou obtížně dostupné a pro opravy se pak musí používat díly z košů, které již sloužit nemohou.
Testovací série
Ačkoliv se jedná o vítězný návrh, jeho provedení ještě zcela definitivní není. Koše, které byly doposud po Praze rozmístěny, jsou výrobkem z první testovací série. Na vyladění těchto nedostatků tak ještě nejspíš bude prostor.
„Koše, co jsou na Jiřáku, jsme získali za velmi výhodných podmínek. Byla to první ověřovací série. Ale nový koš tohoto typu (trochu vylepšený), kterým bychom rozpadlé kusy nahradili, nelze sehnat pod 26 tisíc,“ říká Ptáček. Při revitalizaci náměstí s nimi už ale městská část nepočítá.
Na to, že se jedná pouze o testovací sérii, upozorňuje také IPR. Jejím smyslem právě bylo zjistit, jak mobiliář obstojí v terénu. „Koše se dodávají v různých provedeních, a i ta se nadále vylepšují. Další série dodávek košů budou aktualizované a inspirované právě tím, jak se současná i testovací série ujala,“ vysvětlil Blesku mluvčí IPR Marek Vácha. Zároveň podotýká, že je důležitá také péče ze strany zaměstnanců, kteří koše vyváží.
„Mobiliář tu s námi bude dlouho, což bude do budoucna snižovat i náklady, a je zcela běžné, že prochází nějakým vývojem. Samozřejmě bychom byli rádi, aby to byla snadná cesta bez špatných zkušeností, ale i tak víme, že se problémy podaří překonat a mobiliář bude dělat hlavně radost,“ doplňuje Vácha.
Aktivisté v ranní špičce zablokovali magistrálu. Chtějí v Praze plošné snížení rychlosti na třicítku
Ptáček také dodává, že nápad jednotného městského mobiliáře vřele vítá a myšlenka jednotného vzoru pražských laviček, košů a stojanů na kola je podle něj zcela správná. Nešťastné je podle něj pouze provedení. Rovněž podotýká, že třeba návrh nových tramvajových přístřešků od stejného autora se mu líbí.
Bagry se zakously do země. Rekonstrukce stanice metra Jiřího z Poděbrad začala Veronika Foltová