Pokud vám někdy vrtalo hlavou, proč je dlažba před přechody vyskládaná jinak nebo proč uprostřed přechodu, případně na kraji chodníku vedou podivné drážky, vysvětlení je jednoduché. Jedná se o speciální stavební úpravy, které pomáhají slepcům s orientací v městské džungli. A mají i svá velmi přísná pravidla, která se musí dodržovat, jinak to fakticky ohrožuje život nevidomých. Bohužel však tyto úpravy bývají provedeny špatně, a místo aby pomáhaly, spíše škodí.

„...pás musí mít nezaměnitelnou strukturu a charakter povrchu odlišující se od okolí; musí být vnímatelný bílou holí a nášlapem. Povrch plochy do vzdálenosti nejméně 250 mm od tohoto pásu musí být rovinný při dodržení požadavku na protiskluzné vlastnosti a musí být vůči signálnímu pásu vizuálně kontrastní, tedy musí mít funkční hmatový kontrast,“ stojí ve vyhlášce ministerstva pro místní rozvoj. A je důležité zdůraznit, že neexistuje výjimka.

Přímo do sloupu

Běžnému člověku, který vodicí čáry nikdy blíže nestudoval, může být například podivné, proč zmiňované čáry vedou přímo do sloupu veřejného osvětlení. „Nevidomí se pohybují podél vodicích linií, sloupek signalizace pro pěší se proto umísťuje přednostně do signálního pásu. Zpravidla do jeho osy ve vzdálenosti nejvýše 75 centimetrů od bezpečnostního odstupu komunikace. Ovládání samoobslužných signalizačních zařízení pak musí být umístěno nejvýše 120 centimetrů od úrovně komunikace pro pěší,“ vysvětluje mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Mluvčí TSK argumentuje tím, že v centru města nejde vždy stoprocentně vyhovět všem požadavkům. „Bohužel v městském prostředí je někdy velmi obtížné všechny tyto zákonné normy stoprocentně dodržet, protože se pohybujeme i v historické zástavbě, kde bylo v minulosti instalováno veřejné osvětlení. Pokud je ale například světelné signalizační zařízení umístěno na stožáru veřejného osvětlení, není to v rozporu s normou.“

Navedení do přechodu, který není

Pokud však dojde k chybnému značení, následky mohou být katastrofální. Příklad takové křižovatky najdeme u tramvajové zastávky U Vodárny nedaleko náměstí Jiřího z Poděbrad. Dochází zde ke křížení signálních pásů, které nevidomé navádějí k přechodu. Na tom by v zásadě nebylo nic špatně, kdyby jedno z křížení nevedlo slepce na přechod, který zde ale vůbec není. „O kousek dál je podobný problém. Přechod zde sice je, ale pás nevidomé navádí mimo osu dopravního značení přechodu a navíc v nebezpečnější variantě, v úhlu do křížení komunikací,“ uvádí na svém webu Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých České republiky.

Fotogalerie
20 fotografií