Budoucnost jednoho z největších brownfieldů v Praze, Nákladového nádraží Žižkov, se řeší už několikerým rokem. Vzniknout zde má čtvrť až pro 20 tisíc lidí, což z lokality učiní jednu z nejzabydlenějších lokalit v Praze – vždyť zhruba 23 tisíc lidí podle posledního sčítání obyvatel z roku 2021 žije například na celém území Prahy 1.

Půl miliardový park

A nová čtvrť se od začátku letošního roku pomalu rýsuje. Jeden z vlastníků většího územního celku, soukromý developer Central Group, zde už zahájil výstavbu několika domů. K těm by, podle požadavků a veřejnosti a vedení radnic Prahy 3, Prahy 9 a Prahy 10 – tedy těch městských částí, na jejichž území se areál NNŽ rozprostírá, v budoucnosti měla přibýt jednak základní škola, dále pak také park. Na oboje vypíše pražský magistrát architektonickou, respektive krajinářskou soutěž.

Podle požadavků, které radní schválili, by v případě parku nemělo jít jen tak o nějaký „plácek“ zeleně. „Předpokládané investiční náklady na realizaci parku jsou 550 mil Kč,“ stojí v důvodové zprávě, kterou podali náměstci Petr Hlaváček (TOP 09/STAN) a Adam Scheinherr (Praha sobě). Park a navazující veřejné prostranství by se měl rozprostírat za funkcionalistickou budovou NNŽ, která i z důvodu památkové ochrany zůstane zachována, a měl by se linout až k místu, kde bývalé kolejiště přetíná Malešická ulice.

Cílem soutěže bude nalézt návrh celkové koncepce pro území lineárního parku a navazujících veřejných prostranství na území NNŽ, a dále návrh v detailu architektonicko-krajinářské studie na část území centrálního parku, který bude vycházet z celkové koncepce,“ stojí v magistrátním dokumentu.

Novostavba pro školáky

S ohledem na nebývalý příliv nových obyvatel, a i se zřetelem k tomu, že má hlavní město dlouhodobě problém s nedostatečnými kapacitami v základních školách, je vznik nové ZŠ nabíledni. I na její podobu hodlá magistrát vypsat architektonickou soutěž. „Cílem soutěže bude nalézt návrh nové základní školy, která bude splňovat podmínky progresivního vzdělávání, bude ve vysoké kvalitě provedení odpovídající standardům bydlení v lokalitě a s celkovou kapacitou odpovídající predikcím budoucích potřeb,“ stojí v dokumentu, který předložil náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Škola, jejíž výstavba by měla vyjít na 600 milionů, a která „bude přínosem pro veřejný prostor a potenciálem pro společenský i komunitní rozvoj, bude maximálně efektivní a variabilní z hlediska dispozičního řešení a víceúčelová z hlediska využitelnosti interiéru i exteriéru,“ by měla vzniknout v místech východního konce podlouhlé budovy NNŽ.

„Požadavky budou dále podpořeny i budoucí realizací další školské vybavenosti (soukromé a střední) prostřednictvím konverze budovy nákladového nádraží, a tím vytvoření propojeného školského kampusu.“ Podle náměstka Hlaváčka, jenž materiál připravil, se při architektonické soutěži bude hledět zejména na ochranu zeleně a parků, přičemž ke školnímu kampusu bude přidruženo také sportoviště, což umožní kvalitnější volnočasové aktivity. „A dojde díky tomu také k navýšení kapacit škol,“ nezapomněl dodat na tiskové konferenci.

Jarovská třída

Pražští radní zohlednili také dopravní obslužnost vznikající čtvrti. Jednak je zde v úvaze vznik stanice metra k lince D. Počítá se s novou tramvajovou tratí, která do čtvrti bude zajíždět z ulice Jana Želivského, přičemž by měla mít 5 zastávek. „Na jednání zastupitelstva jsme odsouhlasili bezplatné převedení místní železniční dráhy vedoucí z Malešic na NNŽ se záměrem, že by tudy byla vedena jednokolejná tramvajová trať ve stopě té železniční,“ přiblížil náměstek Scheinher.

Tramvaj by tak měla být vedena koridorem železniční trati, přičemž zakončena bude smyčkou s potenciálním prodloužením do Malešic. Končit má při křížení Malešické a plánované Jarovské třídy, k níž i na základě podnětů z řad veřejnosti a městské části nechá magistrát vypracovat Urbanisticko-dopravní studii.

„Schválením Urbanisticko-dopravní studie Jarovské třídy se uvolňují podmínky pro přípravu rekonstrukce Malešické ulice v úseku od křižovatky s ul. Na Jarově včetně nového přemostění až po ulici K Červenému dvoru jako související akce pro přípravu území i Jarovské třídy,“ stojí ve schváleném dokumentu. Zbudování Jarovské třídy tak bude předcházet rekonstrukce Malešické ulice, která se vine podél parku Židovské pece a areálu NNŽ až na Malešické náměstí.

Jarovská třída bude koordinovaná s výstavbou tramvajové trati skrz území NNŽ,“ sdělil na tiskové konferenci při představení plánovaných akcí náměstek Scheinherr. Vesměs by měla propojovat ulice Olšanská, odkud by měla být vedena až k Habrové na východním konci areálu bývalého nádraží, přičemž je možné i její napojení na frekventovanou Českobrodskou, která se řadí mezi nejdelší pražské ulice. „Půjde o městskou třídu s kvalitním veřejným prostranstvím, lineárním parkem a cyklostezkou,“ uzavírá Hlaváček.

Video
Video se připravuje ...

Nebezpečný přechod v Olšanské ulici. Google Maps

Fotogalerie
58 fotografií