Dvorecký most by měl zlepšit propojení mezi Smíchovem a Podolím, respektive Pankrácem na jižní straně Prahy. Mezinárodní soutěž na jeho realizaci vypsalo hlavní město v roce 2018, odborná porota nakonec vybrala jako vítězný návrh od Atelieru 6, k řešení vizuální podoby prvních mostních oblouků byl přizván uznávaný umělec Kryštof Kintera.

Dvoreký most už bude 19. mostem, který propojí vltavské břehy, naposled byl otevřen v roce 2014 Trojský most. „Dvorecký most bude součástí takzvané jižní tramvajové tangenty, která propojí tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan. Jezdit by zde měly dvě tramvajové linky a čtyři autobusové, to znamená, že nové propojení využije až 50 tisíc Pražanů denně,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Přes Dvorecký most by měla jezdit i autobusová linka 118, která nyní jezdí po Barrandovském mostě. Ten se ale dlouhodobě potýká s přehuštěnou dopravou a situaci komplikuje i probíhající rekonstrukce. „Díky odklonění by Pražané měli ušetřit až pět minut času,“ dodal náměstek.

Projekt počítá s tím, že východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní pak poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí jsou nové tramvajové a autobusové zastávky Dvorecký most. Během stavby však řidiče i cestující MHD čeká řada omezení. Na Smíchově se stavba dotkne především autobusů přijíždějících od Barrandovského mostu, odbočení do Nádražní ulice nebude možné. Na opačné straně v Podolí bude dočasně zrušeno několik parkovacích míst. Na jaře 2023 by pak měl být provoz omezen na nábřeží, kdy bude DPP budovat odbočku k mostu.

Stavba mostu bude technicky velmi náročná a rozdělená do několika etap. Nejdřív začnou dělníci s tzv. skrývkou zeminy, tedy jejím odtěžením v místě stavby a to na obou březích. Tyto práce potrvají přes měsíc, následovat bude stavba jednotlivých pilířů. „Už samotné založení mostu v obrovských jímkách ve Vltavě bude náročné, protože budeme pracovat v podmínkách složité geologie. Vltavou v těchto místech prochází řada tektonických poruch, které velice ztíží hlubinné založení na pilotách,“ upozorňuje vedoucí stavebního projektu Petr Koukolík.

Aby nedošlo k podobné tragédii jako při pádu Trojské lávky, budou stav mostu hlídat ty nejmodernější technologie. „Uvnitř mostu jsou navržené tři komory, ve kterých bude na ocelové dráze pod stropem jezdit kamerový vozík s vysokou rozlišovací schopností. Ten bude veškerá data stavu mostu posílat do počítače v centru údržby v opěře,“ uzavřel Koukolík.

Fotogalerie
24 fotografií