Didaktikon se má stát prostorem určeným k experimentování, objevování a učení se hrou, který vzájemně propojí zejména pražské základní a střední školy s didaktickými obory pěstovanými na Univerzitě Karlově. Pedagogové mohou přiblížit studentům vědecké poznatky zábavnou formou. V nově zrekonstruovaném patře na 800 metrech čtverečních si návštěvníci vyzkouší 10 expozic s jednou únikovou hrou nebo zajdou na přednášky a workshopy určené pro široké spektrum zájemců.
První svého druhu
Rozvoj Kampusu Hybernská odstartoval v roce 2017. „Za dva roky se podařilo zrealizovat celý projekt, který vznikl jako nápad u piva,“ říká ředitelka Kampusu Hybernská Ema Pospíšilová. Sama ještě dva dny před otevřením vytírala podlahy vzdělávacího centra. Univerzita Karlova je první vysokou školou v Praze, která má vlastní science centrum, jež bude sloužit jako prostor pro popularizaci vědy a vzdělávání.
„Nejde nám jen o to, fyzicky vystavit exponát, aby si ho mohli žáci vyzkoušet, ale také o vysvětlení učitelům, jakým způsobem s exponátem při výuce pracovat,“ komentuje odborná garantka Didaktikonu Tereza Martínková Bártlová. Ideálně by měla do centra dopoledne přijít škola, která by si prostory prohlédla a následně by absolvovala workshop. „U mnoha exponátů chceme odpovědět na klasickou studentskou otázku ‚K čemu mi to bude?‘. Snažíme se, aby studenti viděli, k čemu se musí například učit matiku a studovat umělou inteligenci,“ popisuje Blesku odborná garantka.
Expozice má žáky vtáhnout do výuky a vzbudit zápal pro studium. Když by byl zájem, mohla by se expozice rozrůst o půdní prostory, které jsou zatím nevyužité. „Půda by díky svým vysokým stropům poskytla prostor třeba pro chemické představení,“ dodává Tereza Martínková Bártlová.
Divadelní hra R.U.R. naruby
Jednou z těch nejzáhadnějších expozic je testování umělé inteligence. V místnosti lemované plastovými pruhy visícími od stropu s potiskem krajiny, kterou vytvořila sama umělá inteligence, se nachází interaktivní stůl a nad ním klikatá červená zářivka. „Chceme ukázat několik oblastí, do kterých umělá inteligence zasahuje, jakým způsobem do nich zasahuje a nechat návštěvníky zamyslet se nad tím, co v budoucnu můžeme od AI očekávat. Co chceme a co nechceme,“ popisuje Blesku autor expozice a specialista na AI Rudolf Rosa.
Na interaktivním stole si může návštěvník vybrat z několika oblastí, které ovlivňuje umělá inteligence. Například se dozví, jak se s AI potkáváme v medicíně, náboženství nebo v divadle. V sekci AI v kontextu divadla na zájemce čeká počítačem vygenerovaný scénář divadelní hry.
„Ukazujeme, jak výstupy vypadají. Zároveň je tu možnost vygenerovat si scénář vlastní. Zájemce si buď vybere začátek nějaké existující divadelní hry a vygeneruje si nové pokračování scénáře, nebo zadá vlastní vstup a nechá si vytvořit kompletně nový scénář,“ vysvětluje Rudolf Rosa. Cílem je, aby se o AI dozvěděly děti, které čeká rozhodnutí, jakým směrem se má umělá inteligence ubírat.
Budou nám vládnout roboti?
„Většinou, když se mluví o nebezpečí umělé inteligence, tak si spousta lidí představí, že nás roboti nebo umělá inteligence ovládnou, vyvraždí, nebo zotročí,“ vysvětluje odborník. Strach z umělé inteligence je prý na místě, ale neočekává se takový extrémní scénář. „My bychom se měli bát toho, že budeme umělou inteligenci využívat špatně. Buď jí přímo někdo zneužije, nebo použije tak, že jí nebude rozumět a umělá inteligence vykoná úkoly špatně,“ dodává. Technologie sama o sobě není ani zlá, ani hodná. Je potřeba, aby odpovědní lidé používali AI s rozmyslem.
Procházka vzdělávacím centrem Didaktikon v Kampusu Hybernská. Jan Dařílek