Organizátoři petice mají už déle než rok problém se současnou dopravní situací na jedné z nejvytíženějších pražských křižovatek na I. P. Pavlova. Navrhují proto sadu dopravních opatření, kterými žádají volené orgány, aby ověřily zadání dopravní studie a změřily kvalitu vzduchu a úrovně hluku v lokalitě náměstí I. P. Pavlova i sousedních ulic. Petice má mimo jiné v plánu sjednotit magistrátní TSK, IPR a radnici Prahy 2, aby se celé místo přizpůsobilo obyvatelům Prahy 2.

Nebezpečná křižovatka

V petici je konkrétně zmíněna problematická křižovatka na I. P. Pavlova. Podle Portálu nehod, podporovaného Fondem zábrany škod a v úzké spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP), jsou tu hned 3 z 10 nejhorších křižovatek v Praze. Druhou nejhorší pražskou křižovatkou má být křížení ulice Ječná a Sokolská. Během dvou let se tu bouralo celkem šedesátkrát.

Šesté místo obsadila vedlejší křižovatka Ječné a Legerovy se 45 nehodami a na desátém místě je o něco výše se táhnoucí křižovatka ulic Žitná a Sokolská s 33 srážkami aut za poslední dva roky. „Touto křižovatkou za den projíždí 660 souprav tramvají jedním směrem, což během průměrného pracovního dne představuje cca 127 000 cestujících,“ uvádí člen petičního výboru Josef Platil.  

Navíc prý napojení z Ječné na Legerovu, které blokuje tramvajový provoz oběma směry, vyžaduje popojíždění ulicí Ječnou a zastavení pro řidiče na dvou světelných křižovatkách. Dále na křižovatce I. P. Pavlova vedou do ulice Legerova tři jízdní pruhy, dochází ke křížení s tramvajovými kolejemi a pěším provozem. „Současně s tím toto napojení také reprezentuje velmi jednostranné a pro obyvatele Prahy 2 nevýhodné využití prostoru náměstí I. P. Pavlova,“ dodává Josef Platil.

Velké plány magistrátu

V současné době má celá Severojižní magistrála, vedoucí i přes I. P. Pavlova, projít zásadní proměnou. Podle Institutu plánování a rozvoje v ní „dříme“ celoměstský potenciál, ale v současné pouze plní funkci dopravní tepny. Proto na základě zadání IPRu přišla renomovaná dánská kancelář Gehl Architects s koncepcí rozvoje magistrály. „Vize magistrály zní jasně a sebevědomě – spojující městská třída,“ stojí na webu IPR. Projekt je ve fázi studie, začalo se na něm pracovat v roce 2016.

Radnice chce změnu

„Nutno dodat, že městská část Praha 2 usiluje o celkovou humanizaci Severojižní magistrály (SJM), popřípadě o její aspoň částečné podpovrchové vedení a zlepšení dopravy v navazujícím území Vinohrady - Nové Město, už dlouhodobě,“ sděluje Blesku tisková mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová.

Svůj postoj vyjádřila prý radnice mimo jiné v připomínkách k mnoha dokumentům, například k návrhu Metropolitního plánu, zásadám územního rozvoje hl. m. Prahy, zprávám k Managementu plánu ochrany světového kulturního dědictví historického centra Prahy a tak dále.

„Na neúnosnou situaci a enormní dopravní zátěž Praha 2 opakovaně upozorňuje hlavní město Prahu i v usneseních, dopisech a na tematických jednáních,“ konstatuje tisková mluvčí. Praha 2 si také nechala vypracovat dopravně inženýrské analýzy, studie dopravy, návrh na zklidnění i ekologické řešení dopravy. „A byla to právě radnice Prahy 2, která před časem prosadila zúžení dopravy v Legerově ulici,“ dodává závěrem.

Video
Video se připravuje ...

Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí? Videohub

Fotogalerie
11 fotografií