Po čtyřech letech půjdou zase Pražané k urnám. Volby do obecních zastupitelstev proběhnou na podzim roku 2022. Nicméně boj o voliče již vypuknul. Před tramvajovou zastávkou Viktoria Žižkov na pozemku parku Radost vyrostly dvě obří krychle s politiky z kandidátky stran TOP 09 a STAN. Billboardy však na sociálních sítích odstartovaly vášnivou debatu mezi obyvateli, do které se zapojil i sám starosta „trojky“.

„Vizuální smog!“ 

„Vy dáte obří reklamní smog do parku, a přídáte ještě tak lame (chabé, pozn. red.) nudné heslo, které křičí, že veřejný prostor je váš pro tuhle reklamu?“ kritizuje billboardy jeden z uživatelů. „Jako občan nesouhlasím s vizuálním smogem a necitlivým umístěním,“ přidává se další.

Odpůrcům politické reklamy v parku Radost vadí hlavně to, že billboard podle nich zbytečně zabírá travnatý prostor před stadionem Viktoria Žižkov. Také se jim nelíbí použité heslo „veřejný prostor je náš společný domov,“ kterým si podle obyvatel politici ospravedlňují umístění reklamy v parku. Navíc prý reklama působí jako vizuální smog.

„Jinak to bohužel nejde!“

Na billboardech je mimo jiné zobrazen i kandidát na starostu Prahy 3 Michal Vronský, který souhlasí, že politická reklama je určitá forma vizuálního smogu, ale zároveň si myslí, že před volbami nabývá i jiného významu. „Komunální volby provází tradičně nižší účast. Mnoho lidí netuší, že za měsíc a půl budou volby, které ze všech našich voleb nejvíce ovlivní chod v jejich okolí,“ sděluje Blesku kandidát na starostu Prahy 3. 

Pražany před 4 roky na konání voleb upozorňovaly klasické sololity na lampách. Podle Michala Vronského začala v tu chvíli řada lidí volby registrovat a více se o ně zajímat. Kandidát na starostu též upozorňuje na země celé západní Evropy, kde tato praxe dobře funguje, stačí zajet do Německa nebo Rakouska kdykoliv před volbami.

„Problém ale je, že magistrát letos tyto sololity na lampách zakázal, a proto jsme začali hledat jiné formy venkovní reklamy, jejímž prostřednictvím chceme zvýšit zájem občanů o volby, potažmo demokracii,“ odpovídá na kritiku kandidát na starostu „trojky“.

Co na to starosta?

„Vážení, abych řekl pravdu, mně se to taky dvakrát nelíbí. Dokonce se přiznávám, že i když jsem politik, nejraději bych nevisel na žádném plakátu,“ uvádí na sociálních sítích Jiří Ptáček. Nicméně si stojí za tím, že billboard takové velikosti je nutné zlo dva měsíce před komunálními volbami.

„Naše zkušenost z rozhovorů s lidmi je taková, že většina lidí o této události neví. Přitom ke komunálním volbám chodí sotva 35% lidí,“ odpovídá starosta Prahy 3. Stejně jako Michal Vronský, i on argumentuje zákazem sololitových desek, na které byli lidé zvyklí a vždycky zafungovaly nejen jako politická agitace, ale také jako pozvánka k volbám.

Podle tiskového mluvčího magistrátu Tadeáše Provazníka nejsou sololitové desky na sloupech oficiálně povolené právě kvůli vizuálnímu smogu. Jejich umístění může být povoleno pouze na výjimku. „To je případ minulých voleb, kdy byla přijata výjimka a sololitové desky tak mohly být umístěny na sloupech veřejného osvětlení. Pro letošní rok však tato výjimka s ohledem na omezení reklamního smogu a případné poškození sloupů veřejného osvětlení přijata nebyla,“ informuje tiskový mluvčí.

Za lepší park!

Samotné kritizované heslo zvolené k billboardu má potom odkazovat na budoucí fungování parku Radost. Podle Michala Vronského se jedná o významný prostor Prahy 3, který v současnosti slouží jejím obyvatelům velmi málo. „Úkolem tedy je najít společnou řeč s majitelem a vytvořit zde příjemné relaxační místo, kde budeme chtít trávit svůj volný čas a potkávat se s našimi sousedy. Ostatně, tuto myšlenku komunikuje i ono heslo na billboardu,“ doplňuje kandidát na starostu Prahy 3.

Reklama na podzimní volby do zastupitelstev 2022 v parku Radost patřící politickému klubu TOP 09 a STAN.
Autor: Jan Dařílek

Fotogalerie
3 fotografie