Olšanská ulice je velmi důležitou městskou tepnou, která propojuje prostor mezi Parukářkou a Olšanskými hřbitovy. V této oblasti je navíc v bližší či vzdálenější budoucnosti naplánováno hned několik projektů, např. revitalizace ulic Seifertova – Táboritská, rekonstrukce ulice Jana Želivského či proměna nákladového nádraží Žižkov, kde vznikne čtvrť pro více než 20 000 obyvatel. Ulice je však současně lemována převážně administrativními budovami, na strom nebo stín zde narazíme jen stěží a celá tepna slouží převážně autům. To vše by se ale do budoucna mělo změnit.

„Teď je to dost nehostinný, převážně tranzitní prostor, který postrádá lidský rozměr. My tady ale chceme více stromů, propojení parkových ploch, širší pěší promenádu, zelené tramvajové pásy nebo bezpečné oddělené cyklopruhy,“ uvedl na svém Facebooku primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

„Dnešní Olšanská ulice funguje zejména jako dopravní spojka. Jako by město končilo Olšanským náměstím a po pár set metrech zase začínalo ulicí Jana Želivského. Hrubý štěrk mezi kolejemi připomíná venkovské nádraží. Velké množství ploch tu neslouží žádnému účelu, ačkoliv po parcích a hřištích je obrovská poptávka. O komplexní řešení prostoru si Olšanská třída říká od svého počátku,“ přidal svůj komentář zastupitel Prahy 3 a předseda Komise pro strategické plánování a participaci Michal Vronský (TOP 09).

Zelený bulvár

Studii vypracovalo architektonické studio Unit na základě dotazníkového šetření, které probíhalo v březnu letošního roku. „Jako celkově nevyhovující považuje největší množství respondentů stávající úroveň dostatku zeleně a prostupnosti územím, větší část respondentů označila jako nevyhovující také úroveň kvalitního a dostupného mobiliáře a dostupnost parkování. Tyto prvky byly zároveň vyhodnoceny jako celkově důležité. Naopak celkově spokojeni jsou respondenti se stávající úrovní dostupnosti zdravotnických zařízení,“ stojí ve studii.

Z těchto dat tedy architekti vycházeli. Na severní straně Olšanské ulice studie počítá s vybudováním samostatné obousměrné cyklostezky, která bude součástí páteřní cyklotrasy A8 spojující Olšanské náměstí s Malešicemi a východním okrajem Prahy. Stávající otevřený svršek tramvajové tratě na Olšanské ulici bude zatravněn a díky vhodné úpravě bude možné vysadit až čtyři řady stromořadí. Olšanská ulice tak bude výrazně zelenější, studie počítá také s využitím dešťové vody pro zavlažování zeleně.

K současné podobě architektonické studie se může veřejnost opět vyjádřit, a to až do 17. července prostřednictvím dotazníku na stránkách IPRu.

Fotogalerie
14 fotografií