V kontextu současné krize na Ukrajině, rostoucích cen energií, nedostatku bydlení a úbytku vody ve městě bude boj o post primátora tvrdší než kdy dříve. Tím spíše ve vleku aktuální kauzy. Volby do obecních zastupitelstev, které se uskuteční již tento podzim, se pomalu, ale jistě blíží a politické strany a hnutí již začaly své kampaně.

Všech pět lídrů kandidátek, které se nyní nachází v pražském zastupitelstvu (Piráti - Zdeněk Hřib, SPOLU - Zdeněk Zajíček, STAN - Petr Hlaváček, Praha Sobě - Jan Čižinský a ANO - Ondřej Prokop) může podle posledních průzkumů očekávat zisk, který jim připíše mandát v zastupitelstvu i pro nadcházející období.

Kauza Hlubuček a spol.

V souvislosti s aktuálním děním na magistrátu se kandidáti nejprve vyjadřovali ke kauze nyní již bývalého náměstka primátora Petra Hlubučka. „Cítím, že se chci vám v sále i Pražanům omluvit. Záležitost je to neomluvitelná a určitě bude mít vliv na další věci,“ uvedl Petr Hlaváček.

Současný primátor by chtěl nastavit Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) stejná protikorupční opatření, která panují na magistrátu. Podle něho pirátský radní, který má transparentnost v gesci (Adam Zábranský), odvádí svou práci. Což Hřib komentoval i tím, že se kauza (zatím) žádného pirátského politika netýká. „Naopak, postupně začíná vyplouvat na povrch, že se kauza týká politiků dalších stran,“ hájí sebe i kolegy Hřib.

Čižinský (Praha Sobě) chválí postup náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě), který měl dle svých slov na Hlubučkovu skupinu podat před lety trestní oznámení. „Ve chvíli, kdy měl hmatatelný důkaz, věrohodně se dozvěděl o podezření ze spáchání trestného činu, tak okamžitě splnil svou povinnost. Zašel na policii, podal trestní oznámení a poslechl instrukcí policie,“ komentuje Čižinský. 

S tímhle výkladem ale opozice nesouhlasí. „Pokud jsem ředitel firmy a zjistím, že mi tři zaměstnanci kradou, tak asi nepůjdu jen na policii, neřeknu, že kradou a nebudu ve firmě dál sedět za počítačem a něco si tam dva roky ťukat. Ale asi hned zamezím tomu, aby nemohli krást,“ kritizuje Prokop roli Scheinherra. „Jsme tu svědky naprosto skandální události. Největší korupční a drogové kauzy v historii magistrátu,“ útočí někdejší místostarosta Prahy 11. I podle Zdeňka Zajíčka nese za nastalou situaci odpovědnost vládnoucí koalice.

Pěšky, nebo autem?

Hlaváček zastává názor, že má Praha investovat do městské dopravy podle předcovidového podílu dopravní práce, kde 43 % zabírala veřejná doprava, 33 % individuální automobilová, zhruba 22 % pěší a 1 až 2 % cyklodoprava. Prioritou Hlaváčka je i metro D, městský okruh a ochrana pěších a cyklistů. „Rozvoj dopravy musí být založen na masivních investicích do MHD,“ myslí si též Hřib. Dalším důležitým bodem je koncept tzv. patnáctiminutového města, ve kterém má být vše potřebné v dosahu 15 minut pěšky.

„Budeme rozhodně prosazovat, aby motorista nebyl nepřítelem Prahy,“ kontruje Prokop. Zdeněk Zajíček by zase jako první vybudoval dopravní infrastrukturu v širším centru i po obvodu města. Člověk by se měl dostat na kraj města a odtud cestovat do centra Pražskou integrovanou dopravou.  

Čižinský je velkým zastáncem pěší a cyklistické dopravy. Za současné koalice se do rozvoje cyklodopravy investovalo rekordní množství finančních prostředků, což mnozí Pražané i opozice, s ohledem na místy nepříliš logicky umístěné cyklopruhy, kritizují. „Určitě musíme nejdříve všichni myslet na nejpřirozenější dopravu, což je pěší,“ omlouvá se zastáncům jiných druhů dopravy. Chodec se nesmí cítit ohrožen. Velkým plánem by pro kandidáta bylo zbudování okružního metra O i metra S.

Eko město

Podle klimatického plánu hl. m. má metropole do roku 2030 snížit emise CO2 o 45 procent oproti roku 2010. V roce 2050 by pak měla být dosažena uhlíková neutralita. Na celkem 23 tisících budovách přibudou solární panely, navíc vznikne 10 tisíc jednotek dobíjecích stanic. V ambiciózních plánech by chtěl Čižinský pokračovat i nadále. „Invaze Ruska na Ukrajinu nám ukazuje, že závislost na ruském plynu je zcela hloupá,“ myslí si.

„Všechno se musí dělat s nějakým selským rozumem,“ říká Ondřej Prokop. Chtěl by klimatický plán upravit tak, aby byl pro Prahu z jeho pohledu proveditelný. „Tak, aby to neodnesli Pražané a my nemuseli dále zdražovat,“ tvrdí s tím, že aktuálně jsou finance potřeba jinde. Petr Hlaváček chce udržitelné a rozumné město.

Pro Zdeňka Zajíčka z ODS, který je mimo jiné viceprezidentem Hospodářské komory ČR, jsou nejdůležitější takzvané tři „éčka“ - ekologická udržitelnost, energetická bezpečnost a ekonomická dosažitelnost. Plánovat se prý dá všechno, otázkou zůstává, jak výhodné, účinné a bezpečné to nakonec bude. Praha by se měla zaměřit na třídění odpadů, využívání odpadního tepla a hospodaření s vodou ve městě i její opětovné využití. Současný primátor poukazuje na výměnu naftových autobusů za elektrické nebo vysazení půl milionu stromů od roku 2018. Dalšího půl milionu má v Praze přibýt do roku 2026.

Trable s bydlením

„Stavět byty má každý, kdo na to má kompetenci a je schopný dotáhnout projekt do konce,“ myslí si Zdeněk Zajíček. Více v otázce výstavby bytů věří privátním subjektům než státním podnikům. „Praha musí rozšiřovat obecní bytový fond všemi možnými nástroji,“ myslí si i Prokop. Pokud se developerům umožní stavět, měli by část bytů odkázat městu, případně by mělo město vykupovat byty na trhu. 

„My jsme ukončili privatizaci městských bytů, i je opravujeme. Od roku 2019 jsme jich opravili více než 1 100,“ nechal se slyšet Zdeněk Hřib. Magistrát spustil též městskou nájemní agenturu. „Ale hlavně jsme v procesu získávání pozemků pro městskou bytovou výstavbu,“ dodává Hřib. AirBbnb je podle něho mor, který se musí regulovat.  

„Stejně jako v přírodě, která je nejvíce udržitelná, když je mnohodruhová, je nejlepší bydlení v případě, když je mnohodruhové,“ zastává názor Petr Hlaváček, který má coby aktuální náměstek primátora v gesci právě územní rozvoj, a tedy výstavbu. Stavět prý musí všichni, jak soukromníci, tak město, banky, církve i družstva. Jako za první republiky. Jan Čižinský říká, že město nemá nástroje na vyřešení bytové krize. Může ji pouze brzdit a připravit podmínky pro zlepšení. Pro řešení by muselo mít město něco mezi 10 až 20 procenty všech bytů.  

Video
Video se připravuje ...

Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci od zhoršování životního prostředí? Videohub

Fotogalerie
11 fotografií