Na Strakonické se ve směru do centra od rána štosovala auta. Kolony se vytvořily i v ulici K Barrandovu, kde popojížděla auta do centra pomalu od křížovatky s Lamačovou ulicí, i tam ale bylo v ranní špičce zdržení v řádu minut. Komplikace přinesla krátce po poledni nehoda v ulici K Barrandovu ve směru do centra, kde se srazila dvě osobní auta, nehoda totiž zneprůjezdnila levý jízdní pruh. Provoz na mostě je od rána plynulý.

Hustší doprava byla na Pražském okruhu a zahustila se i Komořanská, kde řidiči využili alternativní trasu přes most Závodu míru. Větší provoz byl i na Modřanské a Libušské, kde řidiči využili sjezd z Písnice. Vyšší intenzita byla i na Vídeňské,“u vedla mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

„Situace na silnicích se dnes nijak nevymyká běžné situaci pondělního rána. Očekávali jsme komplikace, ale dnešního dne ty komplikace nenastanou,“ řekl při zahájení oprav v pondělí ráno místopředseda představenstva Technické správy komunikací Josef Richtr. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) poděkoval řidičům za ohleduplnost a požádal Pražany, aby využívali MHD.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) nazval opravu nejvytíženějšího mostu v České republice „rekonstrukcí století“. „Aktuálně začínají stavební práce, kdy na most již včera (v neděli, pozn. red.) odpoledne najely frézovací stroje, sklápěče, bagry. Odfrézovávají vozovku postupně, budou demolovat římsy a chodníky. Ve středu začne největší stavební práce, kdy se začne demolovat rampa ze Strakonické,“ uvedl. Svodidla odmontovali dělníci v neděli, aby se v pondělí mohlo s pracemi začít, pracovat podle náměstka každý den od 6 do 22 hodin.

Přes nejrozsáhlejší mostní dílo Barrandovský most denně projede okolo 144 tisíc vozidel. Má čtyři pruhy v každém směru a je přístupný chodcům i cyklistům. „Most měl už dávno vyčerpanou životnost izolace,“ komentoval situaci Scheinherr. Do betonového kolosu zatékalo. Největší problém představují zrezivělá přepjatá lana, někde mají už jen 10 procent svého objemu. Rekonstrukci provádí společnost PORR. 

První etapa oprav

Od pondělí potrvají omezení 110 dní. Důvodem jsou opravy jižní poloviny jižního mostu. V každém směru však zůstávají průjezdné dva pruhy průběžné a jeden odbočovací

Nejprve ze všeho se nechá odstranit mostní objekt, který tvoří součást Strakonické rampy, a na jeho místě se postaví nový. Horní část rampy se zrekonstruuje společně se dvěma jízdními pruhy na mostě. Dále se město zaměří na spodní část mostu ve Strakonické ulici, kde řidiče čeká pravé peklo za volantem.

Kritická středa

Odstartuje ve středu, kdy začne bourání zavřené Barrandovské rampy. Doprava v podjezdu pod mostem bude ve směru do centra svedena do jednoho pruhu. „Nyní je zde jeden pruh pro auta a druhý pro autobusy. Deset dní tam bude jeden pruh pro všechny společně,“ uvedl Scheinherr.

Rekonstrukce Barrandovského mostu.
Autor: grafika Blesk

Na zavřený pravý pruh totiž bude dopadat materiál z bourané rampy. „Deset dní bude situace na Strakonické nejkomplikovanější,“ přiznal. V levém pruhu se spolu s autobusy a řidiči mířícími do centra budou navíc o místo »rvát« i ti, kteří se budou kvůli nájezdu na Barrandovský most v opačném směru chtít otočit na otevřené vratné rampě u Lihovaru. Nakonec proběhne sanace spodní části mostu nad železniční tratí a omezí se provoz na silnici mezi pilířem rampy, kolejemi a cyklostezkou. 

Termín konce první etapy je 2. září. Pokud se termín nestihne, čekají zhotovitele sankce. „Myslím, že hned první den tam je něco okolo pěti milionů,“ uvedl Scheinherr.

Dopravní šlamastyka

Dopravní přetížení kromě centra zasáhne také Prahu 4, 5 a 12. Kolon se objeví více a potrvají déle. Po dobu rekonstrukce Barrandovského mostu se však na placené úseky objízdných tras vztahuje výjimka. Řidiči mohou tyto úseky použít bez omezení i bez dálniční známky a nebude jim hrozit pokuta. 

Aktuální informace:

1. Přes Barrandovský most budou po dobu oprav jezdit řidiči pouze třemi pruhy, oproti současným čtyřem. 

2. Strakonická ulice bude v místě rekonstrukce průjezdná pouze levým pruhem, a to od středy 18. května. 

3. V první etapě rekonstrukce bude uzavřena nájezd ze Strakonické na most.  Na most se tedy z této strany po dobu 110 dní řidiči nedostanou. Vratná rampa u Lihovaru umožní, aby se auta jedoucí z jihu města po Strakonické dostala na druhý břeh.

4. Jako neoficiální objízdnou trasu mohou řidiči využívat také kapacitnější most Závodu míru.

Kudy projedete?

*Hlavní objízdná trasa vede ve dvou směrech (Na Braník a Modřany) po Pražském okruhu (D0). Řidiči na ní najedou u Zbraslavi.

*Do Braníku vede po D0 přes Barrandovský kopec se sjezdem do ulice K Barrandovu, nájezdem na most shora a dále jako obvykle. 

*Do Modřan a na Spořilov vede v opačném směru. Řeku po D0 překonají řidiči v Lahovicích a dále budou pokračovat směrem k D1.

*Sjet z D0 mohou ve směru do Modřan přes mimoúrovňovou křižovatku před Písnicí. Dál budou pokračovat Libušskou ulicí.

*Delší cesta do centra Prahy vede z D0 přes D1 a dále po magistrále.

*Na druhý břeh řeky se ve směru do Braníka mohou řidiči dostat i u Zbraslavi přes most Závodu míru. Pokračovat budou po Komořanské.

*K překonání řeky mohou využít i Jiráskův a Palackého most v centru.

*Nájezd na Barrandovský most ze Strakonické ve směru z centra zůstane zachován. Řidiči jedoucí v opačném směru od Chuchle se k nájezdu budou otáčet na vratné rampě u Lihovaru.

Rekonstrukce Barrandovského mostu.
Autor: grafika Blesk

Mobilní aplikace ušetří čas

„Já bych řidičům doporučil využít aplikace Waze nebo navigaci Google,“ radí Adam Scheinherr, totéž v pondělí zopakoval primátor Hřib. Ty na základě reálných dat přímo z provozu dokážou najít optimální trasu v každou denní či noční dobu. Navíc je tu bonus i pro město. „Pokud budete využívat aplikaci Waze, pomůžete městu sbírat data. Jsou to dvě mouchy jednou ranou,“ dodal Hřib.

MHD v akci

Všechny autobusové linky jezdící po mostě fungují jako před rekonstrukcí. K mostu by se měli cestující dostat s co nejmenšími obtížemi, proto Praha rozšířila vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy v Jeremenkově, Vrbově, Modřanské a v ulici Ke Krči.

Pouze autobusová linka 125 bude o pracovních dnech od cca 6. do 20. hodiny rozdělena na dva samostatné úseky. V pracovní dny od 6:00 do 20:00 budou proto spoje linky 125 jezdit na zkrácené trase Háje – Sídliště Petrovice – Skalka a na úseku Jižní Město – Háje – Smíchovské nádraží DPP zavede náhradní linku X125. O víkendech, státních svátcích, v pracovních dnech brzy ráno a po 20. hodině bude linka 125 v provozu v dosavadní podobě. 

„Nicméně se může stát, že na mostě dojde k nějaké havárii,“ konstatuje ředitel ROPID Petr Tomčík. Cestující mají využívat  tramvajové spojení z oblasti Modřan a Braníka ve směru do centra města linkami 2, 3, 17 a 21, které DPP v pracovní dny od 6 do 19 hodin posílí zvýšením kapacity (nasazením souprav) a rozšířením rozsahu provozu tramvajové linky 21. Tato linka bude navíc zajišťovat přímé spojení až ke Smíchovskému nádraží.

Odtahová auta budou připravena

„Pražští řidiči patří k jedněm z nejohleduplnějších. Jinak ani po Praze jezdit nelze,“ myslí si Zdeněk Hřib. Přesto doporučuje řidičům vybírat si časy mimo dopravní špičku. Generální ředitel TSK Jozef Sinčák zase apeluje na morálku. „Chci požádat řidiče zejména o trpělivost a ohleduplnost,“ říká. Nehody by mohly způsobit dopravní kolaps. Proto bude poblíž mostu nonstop připravena tři odtahová auta.  

Starosta Prahy 13: Proč informují až teď?

Politici z opozice i z městských částí nicméně magistrát tepou za to, že o omezeních informoval špatně, pozdě, navíc opravy budou probíhat podle nich nekoordinovaně. „Že se bude rekonstruovat, se ví čtyři roky. S městskými částmi se začalo jednat po jejich výzvě až v březnu. Starosta Radotína nebyl osloven ještě vůbec. Jsem starostou 20 let, ale toto jsem nezažil,“ uvedl starosta Prahy 13 a dopravní expert ODS David Vodrážka.

Obrovskou chybou je podle něj i to, že jsou dopravní omezení kvůli opravám také na menších objízdných trasách. „Je rozkopané Břežanské údolí, Radotín, přejezd ve Velké Chuchli, v Řeporyjích je oprava mostku. Proč nejsou tyto opravy dokončené, aby se maximálně ulevilo dopravě,“ poukazoval na situaci, která problémy s dopravou v metropoli ještě přiostří.  

Podle Scheinherra jednání s  opozicí začalo už v roce 2020. „Jednání s městkými částmi začalo už v roce 2021 a bylo jich okolo patnácti. Bylo rozděleno na nejužší okruh městských částí P4 a P5, které do toho přímo zapadají. Bylo ale jednáno se všemi 57 městskými částmi i středočeskými obcemi. Kdo chtěl, tak se zúčastnil. Bylo vidět, že ani takový zájem není, že jich přišlo třeba kolem deseti, nikdo další nepřišel,“ řekl Scheinherr v pondělí Blesku.

Aktuální informace: barrandak.cz

Video
Video se připravuje ...

Modelace dopravy. TSK Praha

Fotogalerie
111 fotografií