ITAR, Satan, Sagitta nebo AZA. Že vám tyto značky motocyklů nic neříkají? Snad ani nemohou, jelikož pamětníků už je bohužel také poskrovnu. Hvězdné chvilky těchto společností totiž vzplály před sto lety, a tak, jak prudce zasvitly, tak i zrovna tak zhasly.

První motorka z Prahy

Počátkem 20. století bylo Československo v ekonomickém rozmachu. Střediskem průmyslové výroby se přitom v mnoha ohledech stala Praha, která se v tu dobu slibně rozvíjela ve velkoměsto dnešní velikosti - rozvíjely se Vysočany, Žižkov, Karlín či Holešovice. Ne náhodou tu začaly vznikat, mezi řadou dalších,k i továrny na výrobu motocyklů.

Tomu prvnímu však zabafal motorek ještě před první světovou válkou. „Stalo se tak v roce 1902 v malé dílně Josefa Waltra v Kinského ulici na Smíchově,“ dočteme se v knize Pražské historické motocykly. Následoval přitom vůbec historicky první motocykl vyrobený v českých zemích, který sestrojila společnost Laurin a Klement v Mladé Boleslavi.

Zaniklá sláva malých značek

Skutečný „boom“ ve výrobě motorek ovšem nastal až po roce 1918. „Málokdo ví, že v Praze existovalo ve dvacátých a třicátých letech celkem 23 výrobců motocyklů,“ stojí v knize. Mnohé však měly doslova jepičí život. Třeba taková značka AZA, jejíž motocykly vznikaly v Holešovicích v letech 1927 až 1929. „Pokus o výrobu lidového motocyklu neměl obchodní úspěch, protože se ve své době prodávala za nelidovou cenu 8 000 Kč,“ dozvíme se důvod, proč firma skončila.

Vysoká pořizovací cena stála rovněž za pádem značky AVON. Ne, nejednalo se o prodejce dnes známé kosmetiky, nýbrž původně o výrobce jízdních kol, který se pokoušel prosadit i na poli motocyklů. „Koncepce vycházela z velocipédů,“ dovídáme se. AVON dokonce na trh uváděl motocykly jak pánské, tak i dámské. Podnikatelská činnost však vzala za své kvůli „poměrně vysoké ceně 3 300 až 3 800 Kč.“ Firma sídlila v Praze 10.

Obdobně „neslavně“ skončila i pražská Sagitta, jež se vyráběla v Legerově ulici. „Byla vytvořena v r. 1928 a o dva roky později musela továrna na ocelové výrobky, která neměla s motocykly zkušenosti přiznat, že to není tak lehké, vyrábět dobré stroje a úspěšně je prodávat,“ dozvíme se z Pražských historických motocyklů. Továrna vyráběla „mašiny“, které nebyly nepodobné dnešním skútrům. „Byl dvourychlostní a dosahoval nejvyšší rychlosti 40 km/h.“

To malovýrobce BAF vyráběl nadupanější mašiny. Firma BAF používala i „motory německé výroby zn. Kühne v turistickém i sportovním provedení. Ty měly mít podle údajů výrobce výkon 16 koní a dosahovat rychlost až 145 km/h,“ uvádí publikace z roku 1987. Motocykly BAF vznikaly v letech 1927 až 1930 na Palackého náměstí.

Krátké existence se dočkala i značka SKO alias Skopec. Tyto motocykly se vyráběly na Novém Městě a také v Nuslích od roku 1924. „Vyskytovaly se problémy s mazáním a chlazením a s malou životností svíček. Než se konstrukce ustálila na žádoucí kvalitě, Skopec v roce 1927 zastavil produkci.“

Ďáblův moped

Za zmínku rovněž stojí značka motocyklů, jež nesla nadmíru výřečné pojmenování – Satan. „Motocykl s tímto ďábelským názvem vznikl koncem dvacátých let v závodě, který neměl moc zkušenosti s výrobou motocyklů,“ dozvíme se. „K výrobě motocyklů se výrobci snažili zavést výrobu tříkolek, které však oproti jiným zemím nebyly tak populární.“ Motocykly Satan se vyráběly v letech 1927 až 1930 ve strojírnách Na Slupi, a to v letech 1927 až 1930.

Hvězda českých motorek

Ne každá z prvorepublikových značek zažila svůj vzestup i pád. Zářnou výjimkou jsou motocykly JAWA. Jejich historie se začala psát v roce 1929, kdy firmu založil František Janeček na rozhraní Krče a Pankráce na Zelené lišce. Firma zdárně existuje dodnes, a i přes nejrůznější nesnáze, které ji v historii potkaly, vyváží své stroje například do Jižní Ameriky či do Asie.

Výroba tohoto motocyklu byla příliš složitá a materiálově nákladná, což se promítlo i do prodejní ceny,“ dočteme se s tím, že pro robustnost vůbec prvních motocyklů značky JAWA jim bylo přezdíváno Rumpál. Přesto se firma krachu zdárně vyhýbala a ve 30. letech se stala vesměs československým hegemonem, co se výroby motocyklů u nás týče. „O úspěšnosti výrobce (…) svědčí 45 000 vyrobených strojů do začátku II. světové války.“ Do toho lze připočítat i četné úspěchy na sportovních motocyklových kláních, jichž některé modely JAWY tehdy dosahovaly.

Fotogalerie
96 fotografií