První stanice déčka ještě nestojí a Pražanům už slibují pátou linku metra, mnohem delší. Se záměrem vybudovat trasu o 36 kilometrech a 23 stanicích se Scheinherr (34, Praha sobě) pochlubil na Facebooku.

Okružní óčko podle něj pomůže v místech se špatnou dostupností MHD. Linky propojí na osmi místech, aby mohli lidé pohodlně přestupovat bez nutnosti jiného dopravního prostředku. Je to hudba vzdálené budoucnosti. Studii chtějí radní projednat letos. Poprvé kopnout by se ale mělo až ve třetí dekádě, spoustu let po magistrátních volbách, které Prahu čekají napřesrok. „Je to dobrý nápad, ale spíše marketingový tah před volbami, což není úplně nejvhodnější,“ uvedl předseda opozičního hnutí ANO Ondřej Prokop.

„Óčko vytvoří provázaný systém, napojí se na příměstskou železnici, vysokorychlostní tratě a Pražský okruh,“ pochválil záměr Scheinherr. Cena je ale ve hvězdách. „Rozsah investice přiblíží důkladná prověřovací studie,“ dodal. Šlo by o jeden z nejnákladnějších dopravních projektů v Praze. Jenom cena mnohem kratší zhruba osmikilometrové linky D o osmi stanicích totiž metropoli vyjde skoro na 100 miliard.

Dopravní peklo

Scheinherrovo panování dopravě nevyřešilo řadu bolístek. „Praha stále nemá vnější okruh, takže do centra zbytečně taháme těžkou tranzitní dopravu. Plynulost provozu komplikuje enormní množstí uzavírek, které nejsou koordinovány,“ vysvětlil dopravní expert Roman Budský. V Praze je podle něj i přeznačkováno. „Značek je tolik, že je řidič nemá šanci stihnout a čte jen důležité. V neposlední řadě chybí i racionální spojení centra a letiště, které je standardem v každé západní metropoli,“ dodal.

Nebyl to jeho nápad?

Scheinherr není první, kdo s myšlenkou na okružní linku metra v Praze přišel. Objevila se už koncem 80. let, kdy v plánech na rozvoj metra s obdobnou linkou E pracoval Metrostav. Nad zbudováním prstence podzemky okolo centra podle opozičního zastupitele Davida Vodrážky (ODS) magistrát koketoval i v době, kdy jej řídili primátoři z řad občanských demokratů.

Návrh linky E z 80. let 20. století.
Autor: archiv

Kudy povede?

Nová linka by podle Scheinherra měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby.

Mělo by koho vozit?

Óčko podle Scheinherra pomůže hlavnímu městu i s očekávaným nárůstem obyvatel. K ekologičtější dopravě pak díky rychlému spojení přiměje i mimopražské dojíždějící za prací. „Už při současné poptávce by linka přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo sto padesáti tisíc cestujících denně,“ řekl Scheinherr. Ročně by podle něj šlo o desítky milionů lidí.

Scheinherrova velká vize

„Dosud jsme dodělávali resty po našich přechůdcích, ale tohle je skutečná dopravní vize. Okružní metro v kombinaci s příměstskou železnicí, vysokorychlostními tratěmi, komplexní systém dopravy, o který se Praha může v příštích desítkách let bezpečně opřít. Ale někdo musel vykopnout. To jsme udělali,“ pochválil se Scheinherr.

Video
Video se připravuje ...

Zástupci magistrátu, dopravního podniku i Prahy 5 slavnostně přestřihli pásku. Tím otevřeli nově zrekonstruovaný vestibul metra Na Knížecí Veronika Foltová

Fotogalerie
39 fotografií