Trasa, která se také často nazývá jako tzv. průmyslový polookruh. Plány na jeho proměnu představil tento týden v CAMPu náměstek primátor pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) a náměstek pro místní rozvoj Petr Hlaváček (za TOP 09). Podle Scheinherra je úprava celé trasy jednou z cest, jak v tomto desetiletí pomoci dopravě v Praze. „Zastává funkci jak chybějícího Městského okruhu, tak chybějícího Pražského okruhu,“ poznamenal k průmyslovému polookruhu.
Jde o trasu o celkové délce asi 9 kilometrů a po Kbelské a Půmyslové ulici denně projede 35 až 85 tisíc aut. Zásadní změny si magistrát slibuje od úprav křižovatek trasy tzv. polookruhu s ulicemi Kolbenova a Poděbradská.
Adam Scheinherr upozornil na to, že se zde vytváří úzká hrdla, kde se hromadí auta. Na křižovatce ulic Kbelská a Kolbenova kvůli tomu stojí podél silnice protihlukové stěny. „Řadí se mezi první 3 nejfrekventovanější úrovňové křižovatky ve městě,“ doplnil náměstek.
Nový tunel
Právě v těchto místech má vzniknout nový tunel Hloubětín, který svede provoz mezi těmito nejvytíženějšími křižovatkami pod zem. Podle studie proměny celé trasy je cílem hlavně dosáhnout toho, aby doprava byla plynulejší, bezpečnější a snížily se negativní dopady na její okolí.
Intenzita dopravy by se neměla nijak zásadně zvýšit, počítá se s tím, že po jednotlivých úsecích projede maximálně o několik tisíc aut více než v současnosti. „Celý jihovýchodní i severovýchodní sektor prahy by získal významnou dopravní strukturu, která by umožnila, aby se doprava v Praze choval úplně jinak,“ poznamenal k plánům na proměnu celé trasy náměstek Hlaváček. Hlavní přínos zahloubení silnice vidí také v tom, že auta budou po trase projíždět, zatímco dnes tam po celý den spíše stojí.
Silnici by také měly nově lemovat stromořadí, které by mělo nahradit například nevzhledné protihlukové stěny. Celé území okolo zmíněných ulic by mělo být také mnohem lépe prostupné pro chodce i pro cyklisty. První úpravy by měly začít už letos, kdy se budou upravovat některé světelné křižovatky nebo rodící pruhy. Zahájit by se měla také stavba dvou podchodů pro železniční tratí podél Kbelské ulice.
Koli to bude stát?
Podle plánů magistrátu by celá akce měla ideálně skončit v roce 2028. Během úprav křižovatek i stavby tunelu se počítá s tím, že by měl vždy zůstat alespoň jeden jízdní pruh v obou směrech průjezdný. Proměna průmyslového polookruhu by měla stát asi 6 miliard korun, největší část rozpočtu spolkne stavba tunelu.
Dopravní kolaps kvůli opravám Štěrboholské spojky. (13. července 2021) Policie České republiky