Z dlouhodobého hlediska je hlavní město značně znečištěné. Právě zhoršená kvalita ovzduší, způsobena mimo jiné také nadměrnou silniční dopravou, ponoukala vedení pražského magistrátu k přijetí tzv. klimatického závazku. V jeho důsledku by do roku 2024 mělo být v Praze o pětinu méně emisí, a do roku 2030 by třetina pražských autobusů měla být poháněná elektrickým pohonem. Pořízení nových elektrobusů od Škody Transportation je jedním z kroků k naplnění tohoto závazku.

Cestující i chodci

„Výhody pořízení tohoto elektrobusu plynou nesporně pro obydlené oblasti Prahy, kterými linky projíždí,“ sdělil pro Blesk.cz náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Oproti klasickému autobusu je elektrobus mnohem méně hlučnější a je bezemisní, což znamená, že se tím sníží zátěž z dopravy na rezidenty.“ Očekává se, že pořízením 14 elektrobusů ušetří DPP ročně zhruba 250 tisíc litrů nafty, jejichž spotřebování představuje více než 700 tun emisí.

Nejen ti však nízkopodlažní elektrobus, který v hlavním městě bude jezdit už v nových barvách pražské integrované dopravy, ocení. Jelikož se jedná o dopravní prostředek, to by bylo, aby jeho výbavu a klady nedocenili cestující, kteří jej pro dopravu využijí. „Kvůli fungování baterie mohou očekávat plynulejší jízdu, než na jakou jsou zvyklí s naftovým autobusem. Také uvnitř, díky tomu, že nehlučí motor, je autobus tišší.“

Absence motoru přitom hraje velkou roli. Může se díky ní do elektrobusu vejít více cestujících, než do standardních autobusů. „Ti mají vzadu pomyslnou skříň, ve které bývá schovaný motor. Elektrobusy oproti tomu mají baterie schované na střeše, čímž pádem karoserie disponuje zhruba sedmi místy navíc,“ sdělil náměstek Blesku. Cestujících by se dovnitř mělo podle výrobce vejít 69.

Dvě dobíjecí místa

Jelikož se jedná o elektrobus a nikoliv trolejbus, nevyžaduje během jízdy napájení z trolejí. Přesto se dobíjet musí. Konkrétně v garážích ve Vršovicích. Pro napájení za plného provozu DPP prozatím zbudoval dvě nabíjecí stání na zastávkách Želivského a Strašnická. Jedná se o troleje, které jsou natažené nad nástupištěm.

Při plném nabití by měl být elektrobus schopen urazit 100 kilometrů, přičemž elektřinu nadto využije například i vytápění nebo klimatizace. Pro dobití na potřebnou hodnotu elektrobusu stačí na nabíjecích stáních „počkat“ 15 až 30 minut. „Od výrobce máme garantováno, že by trvanlivost baterií měla být minimálně šest let,“ upřesnil Scheinherr s tím, že ačkoliv provozní náklady jsou vyšší než u standardních autobusů, na nákup a provoz elektrobusů obdržel DPP od Evropské unie dotaci. Pořizovací cena zmíněných 14 vozidel vyšla hlavní město na 207 milionů korun.

„Byť toto není klasický trolejbus, tak mohu říci, že trolejbusy na Prahu 3 patří,” sdělil starosta Prahy 3 Jiří Ptáček (TOP 09). Nabíjecí stání na Želivského se totiž nachází na území Prahy 3, těsně u hranic s Prahou 10. „Byly tu historicky a řada lidí na ně má pěkné vzpomínky. I ve mne je do jisté míry chlapecké nadšení z toho, až se provoz těchto elektrobusů u nás spustí,” dodal s tím, že do budoucna by se možná trolejbusy mohly vyskytnout na lince 136.

Turecká karoserie

Nově pořízené elektrobusy vyrobila Škoda Transportation v Plzni. Tam také proběhly první zkušební jízdy. „Zajímavostí je, že se jedná o spolupráci s naší sesterskou společností Temsa, která pro tyto elektrobusy v Turecku vyrábí karoserie,“ vysvětlil prozradil Blesku Jan Naglmüller, který je vedoucím manažerem řízení provozu u Škody Electric. „Ty se na tahači dováží do Plzně, kde provádíme kompletní montáž a výbavu elektrovýzbrojí.“

Elektrobusy a trolejbusy

Prozatím se jedná o malý krůček. Praha ovšem nehodlá troškařit, co se ekologické městské hromadné dopravy týče. „Aktuálně máme v ulicích jediný elektrobus, k němuž by v průběhu února mělo přibýt dalších 13,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski. Pro ty, kteří by se do té doby chtěli „solitérem“ svézt, zřídil dopravní podnik speciální jízdní řád dostupný na webových stránkách. Brzy se to však elektrobusy bude v Praze doslova hemžit. A nejen jimi.

„Už letos vypíšeme veřejnou zakázku na dalších 100 elektrobusů, které by se ve vozovém parku dopravního podniku měly objevit v horizontu tří let,“ přiblížil Witowski. „V plánu je rovněž veřejná zakázka na 70 bateriových trolejbusů.“ Aktuálně se více než 11 kilometrů dlouhé trolejové vedení staví mezi Palmovkou, Prosekem, Letňany a Čakovicemi. Další trolejbusové tratě jsou v plánu, zrovna jako rozšíření elektrobusů na další stávající linky.

„Nejbližší krok, který máme před sebou, bude vysoutěžení velkokapacitních trolejbusů pro linku 119 z Veleslavína na letiště,“ nastínil Scheinherr. „Elektrifikace pak dále čeká linky převážně na levém břehu Vltavy, jmenovitě v Praze 5 a v Praze 6, kde trolejbusy už v minulosti jezdily, a kde nyní autobusy jezdí obydlenými částmi města. V budoucnosti by se to ale mělo týkat i linky 201,“ zmínil Scheinherr jednu z vytížených linek, která obhospodařuje Holešovice, Holešovičky, Střížkov s Prosekem a dále Letňany, Kbely, Satalice a Černý Most.

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá první elektrobus, který od poloviny ledna bude nedílnou součástí vozového parku pražského dopravního podniku. David Zima

Fotogalerie
22 fotografií