Pravidla pro příspěvky developerů vedení města symbolicky prezentovalo na žižkovské věži, odkud lze snadno spatřit právě například oblast okolo Nákladového nádraží Žižkov, které bude jednou z prvních lokalit, kde bude metodika použita.
Několik developerů tu plánuje postavit čtvrť pro až 15 tisíc lidí. Jejich příspěvek na rozvoj města bude v tomto případě asi 1,5 miliardy a vzniknou za to nové školy, školky nebo parky. „Je to něco, co je z mého pohledu zcela přelomové a povede to k tomu, aby město bylo ještě krásnější a aby se v něm žilo ještě lépe,“ řekl k nové metodice primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (za TOP 09), který spolu s řadou dalších lidí na metodice pracoval, je celý materiál podkladem nebo matricí, a lze očekávat, že se bude v budoucnu ještě upravovat.
Protest proti nové čtvrti na Žižkově. Místní o nové podobě nákladového nádraží: Developeři vydělají miliardy!

Vznik nové metodiky uvítala také předsedkyně Svazu městských částí hlavního města Prahy a starostka Slivence Jana Plamínková (STAN), která byla jednou z průkopnic v nastavování pravidel spolupráce mezi investory a obcí. Slivenec byl podle ní jedna z prvních městských částí, která nějaká pravidla přijala už před více než deseti lety. Šlo o jednoduchá pravidla, kolik mají přispět za byt nebo dům. „Byla jsem překvapená, že investoři, hlavně ti větší, byli rádi, když se s nimi předem uzavře jasná smlouva o spolupráci,“ řekla.
Sjednocení pravidel
V době, kdy s tím začala, nikdo po investorech nic nepožadoval. Žádná pravidla neexistovala. V této oblasti spatřovala velký prostor pro možnou korupci. „Když jsme to přijímali, tak mě všichni varovali a říkali, že budeme jednou nohou v kriminále,“ popsala svou zkušenost.
Podobné výtky podle ní zazněly i od magistrátní opozice, sama ale žádné problémy nezaznamenala. Postupně začaly podobným způsobem postupovat i další městské části, ale neexistoval jednotný postup, což investorům práci také nezlehčovalo. Upozornila také na to, že nikdo nebrání radnicím vyjednat si i lepší podmínky, než stanovuje schválená metodika.
Jedním z důvodů, proč jsou podle vedení města příspěvky od developerů potřeba, je podle primátora jednoduše současná ekonomická realita. Zmínil, že Praha mnohem hůře dosáhne na dotace a musí také budovat infrastrukturu pro mnohem větší množství lidí, než tu reálně má trvalé bydliště.
Do budoucna se počítá s rozvojem řady míst, kde má vzniknout rozsáhlá výstavba. Kromě Nákladového nádraží Žižkov je to například plánovaná čtvrť Bubny-Zátory v Praze 7. Na pozemcích by mohlo vzniknout přes 51 000 bytů a město by od developerů mohlo získat až deset miliard korun, přesnou částku zatím ale říci nelze.
Ceny by mohly klesnout
Náměstek Hlaváček také upozornil, že v budoucnosti se bude spíše stavět více na území města, než že by se město rozšiřovalo za své hranice a zastavovala se okolní půda i díky sílící tendenci na ochranu zemědělské půdy. Různé bývalé průmyslové čtvrti jsou vlastně rezerva prostoru, kde se může město rozvíjet. Poznamenal, že někteří kritici tvrdí, že příspěvky investorů se promítnou do ceny bytů, které stále rostou. Investoři zaplatí buď 700 Kč, nebo 2300 Kč za metr hrubé podlažní plochy, pokud budou potřebovat změnu územního plánu.
Město ale podle něj tím, že se změní územní plán, umožňuje navýšení kapacity pro stavbu bytů. „Ve střednědobém hledisku je předpoklad, že ceny budou klesat,“ řekl. Ceny by měly klesnout jednoduše pro to, že bude stále větší nabídka.
Princip 10+5
Během prezentace metodiky zaznělo, že vše se konzultovalo s developery. Součástí usnesení, které přijalo zastupitelstvo, jsou i souhlasná stanoviska od řady firem. Například majitel a šéf Central Group Dušan Kunovský tento týden na prezentaci věnované hlavně situaci a vývoji na realitním trhu poznamenal, že developeři za nejlepší řešení považují změnu rozpočtového určení daní na tzv. princip 10+5. Daň z přidané hodnoty u nových bytů by se měla snížit na 10 procent a zbylých pět by měly formou místního poplatku dostat přímo obce nebo města, kde se staví. „Veřejný rozpočet by touto změnou nepřišel ani o korunu, ale vnímáme, že přínos pro podporu nové výstavby a zlepšení dostupnosti bydlení by byl obrovský,“ poznamenal.