Magistrát už na konci srpna avizoval, že pilotní projekt propojení sdílených kol s pražskou hromadnou dopravou chystá na letošní podzim. Praha se tak snaží svým obyvatelům nabídnout co nejpestřejší skladbu veřejné dopravy, kde vedle metra, tramvají, vlaků, autobusů nebo třeba lanovek nově přibudou i sdílená kola. Díky mobilním aplikacím by navíc měl být tento krok uživatelsky velmi jednoduchý.

„Inspirovali jsme se v zahraničí, kde je tento model naprosto běžný. Proto nevidíme důvod, proč by to nemohlo fungovat i v Praze. Zapojením sdílených kol do MHD chceme Pražanům zjednodušit hlavně dopravu na poslední míli, respektive na posledních pár stovek metrů. Proto v posledním roce přibylo více cyklostojanů u zastávek metra, případně u tramvajových uzlů,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Distribuce  samotných kol pak ale bude záviset pouze na bikesharingových firmách.

K dispozici je 2000 kol

Pražanům bude k dispozici 2000 kol od dvou firem – Rekola a Nextbike. „Nabídli jsme to všem provozovatelům, ale jen tyto dvě firmy projevily zájem,“ řekl Scheinherr. Pražané, kteří vlastní permanentní kupon, budou moci sdílená kola využít až čtyřikrát denně na dobu 15 minut zcela zdarma, stačí jim k tomu nainstalovaná aplikace Lítačka a aplikace firem se sdílenými koly.

V aplikaci firmy Rekola nebo Nextbike je pro první vypůjčení nutné propojit účet v rámci bikesharingu s účtem uživatele v systému PID Lítačka (pro přihlášení stačí zadat e-mail a heslo, v případě, že si ho uživatel elektronického kuponu PID nepamatuje nebo ještě není registrovaný, lze jednoduše nastavit na webu Lítačky). Po úspěšném propojení účtu Lítačky a bikesharingu je každé další zapůjčení kola velice snadné, systém si propojení s Lítačkou a tudíž i nárok na bezplatnou čtvrthodinu až čtyřikrát denně u jakéhokoli poskytovatele pamatuje.

Projekt poběží do začátku příštího roku

Projekt měl být spuštěn už dříve, kvůli technickým problémům se však start pilotního projektu oddálil až na podzimní měsíce, což kritizuje i část veřejnosti. Projekt by měl běžet až do začátku příštího roku, poté si chce magistrát vyhodnotit, jestli měl pro město přínos.

„V průběhu příštího roku bychom mohli soutežit provozovatele bikesharingu, který by se zapojil do MHD trvale,“ nastínil náměstek. Město za každou výpůjčku zaplatí provozovatelům 12 korun, na pilotní projekt magistrát celkem vyčlenil 2,4 milionu korun.

Fotogalerie
17 fotografií