Podle vedení města jsou sdílená kola vhodný doplněk městské hromadné dopravy, který je navíc šetrný k životnímu prostředí. Zatím se jedná o projekt, který má vyzkoušet, zda o takovou službu bude mezi obyvateli hlavního města zájem. „Jedná se o pilotní projekt na zkušební dobu,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Sdílená kola mohou nyní bezplatně využít lidé cestující mezi Výtoní a Podolskou vodárnou. V těchto místech je kvůli výměně kolejí uzavřený Vyšehradský tunel a lidé musí využít náhradní dopravu.
Zdarma na 15 minut
Do projektu se mohou zapojit všichni provozovatelé kol, kteří s magistrátem uzavřou smlouvu na základě memoranda schváleného radou. „Uživatelé ročního, čtvrtletního či měsíčního kupónu budou mít zdarma využití kola na 15 minut,“ uvedl náměstek.
Na zkušební provoz město vyčlenilo částku 2,4 milionu korun a po skončení provozu se bude vyhodnocovat, zda byl pilotní projekt úspěšný a jestli je o něj zájem. Poté by měl magistrát vypsat výběrové řízení na provozovatele této služby.
V Praze tuto službu provozuje několik firem, mimo jiné i společnost Nextbike.Ta rozhodnuti magistrátu zahájit pilotní projekt uvítala a chce se do něj zapojit. „Nextbike spolupracuje s provozovateli hromadné dopravy po celém světě a podle nás bylo jen otázkou času, kdy k podobnému projektu dojde i v České republice. Toto téma zajímá více českých měst a myslím, že úspěšný pilotní projekt v Praze by byl skvělým odrazovým můstkem i pro další města,“ uvedl pro Blesk provozní ředitel společnosti Tomáš Karpov.
Podle náměstka Schienherra bude zapojení kol do systému MHD fungovat jednoduše. Městská společnost Operátor ICT vytvořila systém, který Lítačku propojí se společnostmi provozujícími sdílená kola pomocí online aplikace a tím si ověří, zda uživatel má platný kupon. Majitelé kupónu si budou moci půjčit také elektrokola, musí ale mít elektronickou verzi Lítačky. „Tato výhoda bude platit jen pro lidi, kteří mají elektronický kupón,“ dodal Scheinherr.
Ne všude ale mají se sdílenou dopravou dobré zkušenosti. Nedávno například řešila problém s koloběžkami povalujícími se po chodníku Praha 3, kde nakonec došlo k dohodě s firmou Lime na regulaci parkování. Situace se vyřešila tím, že se vybralo asi 200 míst na parkování právě pro sdílené dopravní prostředky a mobilní aplikace neumožní lidem zaparkovat na jiných místech.