Tunelový komplex Blanka byl otevřen před šesti lety. Společně se Strahovským tunelem a tunelem Mrázovka mají ochránit centrum Prahy od přílišného náporu tranzitní dopravy. Z důvodů časté regulace, kdy v ulicích Na Malovance, Dejvické nebo Dobříšské, tedy na vjezdech do tunelového komplexu svítí červená, dochází k častému kolapsu dopravy napříč celým městem.
Na vině je relativně krátký úsek – mimoúrovňová křižovatka ulice Pelc-Tyrolka a ulice Povltavská. „Velice často zde dochází k zácpám, a pokud se tak stane, systém okamžitě začne regulovat všechny vjezdy do tunelů - na vjezdu začne svítit červená, což fakticky ovlivní i řidiče na druhém konci Prahy, tedy i ty, kteří chtějí vjet do tunelu Mrázovka z Dobříšské,“ řekl na tiskové konferenci náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Problém ale je, že jen asi 10 % řidičů právě z Dobříšské míří až na Pelc-Tyrolku.
Křižovatku Legerovy a Vinohradské přetnou dva nové přechody. „Řidiče to neomezí,“ slibuje Scheinherr
Změna řazení pruhů
Proto se Technická správa komunikací (TSK) ve spolupráci s Regionálním organizátorem pražské integrované dopravy (ROPID) a Policií České republiky rozhodlo pro zkušební úpravu mimoúrovňové křižovatky ulice Pelc-Tyrolka a ulice Povltavská. „Abychom měli potřebná data a zjistili, proč v místě zácpy vůbec vznikají, spojili jsme se s vědci z Českého vysokého učení technického (ČVUT) aby vypracovali průzkum dopravy. Na základě získaných informací pak vzniklo několik simulací, na základě kterých jsme se rozhodli pro úpravy,“ vysvětlil Scheinherr.
Úpravy spočívají ve změně řazení pruhů za mostem Barikádníků. Z původně levého průběžného pruhu ve směru od mostu se musí řidiči zařadit do pravého pruhu. Druhý pruh zůstal průběžný. To mělo za následek, že délka červené se snížila na všech vjezdech do tunelového komplexu.
Ve srovnání s rokem 2020, kdy byla doprava ovlivněna pandemií koronaviru, se doba čekání zkrátila až o 40 hodin. Na Prašném mostě museli řidiči čekat na červené o 25 hodin méně a na Letné, kde je vjezd nejméně používaný, se doba čekání zkrátila o pět hodin.
Odnesla to Argentinská
Změny se tedy podle Alexandra Butoviče, generálního ředitele společnosti Satra, která se o tunelový komplex stará, osvědčily. „Jedinou vadou na kráse je zhoršení dopravy v ulici Argentinská. Doba jízdy se zde vlivem opatření prodloužila o 5 minut a oproti minulosti čekalo řidiče o 18 zastavení více. Argentinská však nepatří do systému nadřazené komunikační sítě (tak jako např. městský okruh, pozn red.). Nechci úplně říct, že by ji řidiči neměli využívat, ale měli by spíš volit trasu po komunikacích, které jsou na to kapacitně přizpůsobeny,“ dodal Butovič.
Šílené záběry z Jižní spojky: Dopravní kolaps a mnohahodinové zdržení! „Praze se vyhněte,“ žádá policie
Kvůli úpravám se musela přesunout i autobusová zastávka Kuchyňka blíže k obytné zástavbě. Z průzkumu mezi místními vyplynulo, že to uvítala asi polovina dotázaných. Vliv na plynulost autobusové dopravy to podle Butoviče nemělo žádný.
Blanka z dronu: Proletěli jsme se nad trojským mostem David Malik