Nová stanice je součástí modernizace trati v úseku mezi Hostivaří a Hlavním nádražím. Vlaky tu jezdí po čtyřech kolejích a mohou jet rychlostí až 120 km/h, trať je také o 232 metrů kratší. Hned pod novou zastávkou je stanice MHD Nádraží Zahradní Město, odkud vedou na nástupiště schody a eskalátory. V rámci modernizace koridoru prošla kompletní rekonstrukcí také zastávka Praha-Vršovice a již loni se otevřela nová zastávka Eden. Celý projekt stál 5,3 miliardy korun a velkou část nákladů pokryly peníze z EU.

Rychlejší spojení do centra

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda při slavnostním otevření stanice poznamenal, že v místech nového nádraží před třemi lety byla jen masa různé hmoty. Ze stavby se odvezlo 1 580 nákladních vozů a 640 vlaků s více než půl milionem tuny materiálu. „Železnice musí být o bezpečnosti, o rychlosti a o komfortu a tady na této adrese se tyto tři stěžejní prvky infrastruktury protkly. Odsud to bude na hlavní nádraží 10 minut,“ řekl. Železnice se podle něj v rámci Prahy již stala příměstskou dopravou.

V sousedství stanice nedávno dopravní podnik otevřel novou tramvajovou smyčku a zastávku Zahradní Město. Díky tomu sem nově jezdí všechny tramvaje linky 22 a 26 a vzniklo to u nové P+R parkoviště.

Náměstek pražského primátora pro finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) na slavnostním otevření řekl, že město na provoz Pražské integrované dopravy (PID) dává více než miliardu korun ročně, před deseti lety to bylo podle něj bylo zhruba 400 milionů korun.

Vlaky využívá stále více lidí

Za stejnou dobu také narostl i počet lidí využívajících v rámci PID vlaky.  „Počty cestujících narostly z necelých 90 tisíc na 160 tisíc denně,“ uvedl. Ukazuje se tak podle něj, že železniční doprava získává na popularitě. „To je pro město velmi dobře, protože díky komfortu a spolehlivosti může konkurovat automobilové dopravě,“ doplnil. Jde podle něj také o skvělou ukázku spolupráce se státem. „Věřím, že na tuto spolupráci navážeme nejen novými železničními stanicemi, ale i například okruhem nebo novou linkou metra,“ dodal.

Otevření stanice se zúčastnil také ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), který označil investice do železnice za velkou výzvu. „Dnes jsme na částce zhruba 55 miliard korun,“ řekl. Poznamenal, že se jedná o první otevřený přestupní terminál po šesti letech. Ve vytváření podobných přestupních bodů je podle něj budoucnost ekologické a komfortní dopravy.

Otevření stanice se zúčastnil také premiér Andrej Babiš (ANO), který často zmiňuje, že z krize způsobené koronavirem je potřeba se proinvestovat. „Chceme investovat dál, máme na to peníze, máme na to dobrou kondici veřejných financí a je důležité, abychom v tom pokračovali,“ řekl.

Podchod z Žižkova do centra

V pátek se také otevřel nový podchod na hlavním nádraží, který nyní spojuje Prahu 1 a Prahu 3 směrem do Seifertovy ulice. Budoval se 16 měsíců a stál 219,5 milion korun. Došlo tak k prodloužení stávajícího podchodu, který vede k nástupištím. Cílem bylo umožnit lidem z Žižkova nebo Vinohrad bezpečný přístup na nádraží nebo dál do centra. „Před osmi lety spočítala skupinka vysokoškoláků, že za jednu pracovní směnu přeběhne přes koleje asi 1200 lidí. Teď už lidé nebudou mít důvod takhle nebezpečné hazardovat,“ poznamenal ministr Havlíček.

Fotogalerie
35 fotografií