Koncem minulého týdne vydal pražský magistrát tiskové prohlášení, že ulice Wenzigova a U Zvonařky v příštích letech propojí 45 metrů dlouhá lávka pro pěší. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra by stavba měla vyjít zhruba na 30 milionů, začít stavět by se pak mohlo v druhé polovině příštího roku. Náměstek rovněž uvedl, že výsledná podoba lávky se vybírala z desítky návrhů, které posuzoval Národní památkový ústav a že vítěz je v souladu s chráněným památkovým územím.

Proti tomuto vyjádření se však ústav (NPÚ) okamžitě ohradil. „NPÚ se zřízením lávky v daném místě nesouhlasil a na výběru prezentované podoby lávky se nikterak nepodílel. Zástupce NPÚ nebyl účasten v žádné porotě či sboru a nevybíral z předkládaných variant. NPÚ vždy posuzoval v rámci správního řízení až podaný návrh, a to jako vyloučený,“ uvedla Jana Hartmanová, tisková mluvčí NPÚ.

Scheinherr se omluvil

Nic naplat, náměstek musel přispěchat s omluvou. „Vzhledem ke složitosti území a historické hodnotě jsme chtěli záměr ukázat Pražanům a zjistit, jak se jim líbí, už v této brzké části projektu. Při publikaci tiskové zprávy nastala chyba, za kterou se omlouvám. V Praze máme několik organizací, které lze označit za památkáře,“ uvedl Scheinherr. Jaké organizace však měl na mysli, není zcela jasné, protože ani památkáři pražského magistrátu na projektu nespolupracovali. „Odbor památkové péče se zmiňovaným projektem nezabýval a žádné stanovisko k němu nevydal,“ řekl Blesku mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

Je lávka vůbec třeba?

Debaty nad stavbou lávky na tomto místě se vedou bezmála sedm let. Veškeré nápady vždy ztroskotaly právě na nesouhlasném stanovisku památkářů. „Realizace navržené lávky by znamenala fatální proměnu stávající hmotové skladby místa. Dnešní schodiště by se proměnila pouze v jakousi podnož nové lávky a cenné původní řešení by tak fakticky zaniklo,“ přiblížila důvod mluvčí NPÚ.

Kromě památkářů se chystaná stavba nelíbí ani některým odborníkům v čele s teoretikem a propagátorem architektury Adamem Gebrianem. „Moc se přimlouvám. Tohle prosím nedělejme. Bezbariérovost města je nesmírně důležitá věc, ale nemyslím si, že tohle je ten způsob. Ty schody a celé místo jsou krásné, potřebují jen trochu více péče a zbavit kontejnerů,“ napsal Gebrian na svůj facebook.

Potřeba lávky je obvykle spojována s nutností bezbariérového spojení mezi zmiňovanými ulicemi. Bezbariérová cesta je navíc v docházkové vzdálenosti, chodci přidá pouze 400 metrů navíc. Tím také argumentují někteří opoziční radní z Prahy 2, kteří s výstavbou lávky nesouhlasí. „Bezbariérové spojení je v docházkové vzdálenosti obou schodišť a není nezbytně nutné ho řešit takto invazivním způsobem, který degraduje památkově chráněnou zónu, průhledy Bělehradskou ulicí a hodnotnou materii schodišť samotných. Ta lávka více bere, než dává,“ myslí si zastupitel Prahy 2 Jaroslav Němec (Piráti).

Fotogalerie
14 fotografií