„Trolleybusové vozy se osvědčují, jedou klidně a budou znamenati pro naše velkoměsto nový moderní typ provozu", psal nadšeně tehdejší tisk. První vozy dodaly Praze tři významné domácí továrny, aby se vyzkoušelo, komu se povedou nejlépe. Trolejbusy Škoda 1Tr, Tatra T-86 a Praga TOT dostaly označení 301 až 303, v provozu se nejvíce prosadily pragovky, kterých v Praze koncem 30. let jezdil tucet; zbývající firmy vyrobily už jen po pěti dalších vozech.
Bohatá historie karlínského divadla: Před 140 let mu říkali Théâtre Variété, měl tu vystupovat i Charlie…
Trolejbusy na Václaváku
Nejprve byla v roce 1947 prodloužena jinonická linka až na Václavské náměstí a mezi roky 1949 a 1954 následovala hlavní etapa rozšiřování trolejbusové sítě. Elektřinou poháněné vozy se rozjely nejen do centra města na Jungmannovo či Karlovo náměstí a na žižkovskou, střešovickou nebo pankráckou periferii, ale také do míst mimo hranice tehdejšího hlavního města, do Čakovic a Velké Chuchle. V polovině 50. let tak byla trolejbusová síť v Praze víceméně stabilizovaná.
Květinový stánek naložili a odvezli z Národní třídy. Majitel žaluje město a chce odškodnění. Magistrát:…
Trolejbusy vytlačily autobusy?
Mezi důvody, proč byly trolejbusy byly vytlačeny autobusy, byla tehdy levná nafta a svou roli prý sehrála i plánovaná výstavba podzemní dráhy. Podle některých hlasů hrála roli také skutečnost, že autobusy, nezávislé na drátech, byly lépe využitelné pro případnou evakuaci obyvatelstva. Za energetické krize koncem 70. let se ale ukázalo, že zrušení trolejbusů nebylo příliš šťastné rozhodnutí, na rychlou obnovu provozu ale nešlo ani pomýšlet, neexistoval ostatně ani vhodný vůz.
Od druhé poloviny 80. let se začalo vážně uvažovat o obnovení trolejbusové dopravy, vždy ale zůstalo jen u plánů. "Vytvoří doplňkovou síť základního kolejového systému MHD, a to zejména ve velkých obytných celcích," napsala v září 1989 ČTK. Plány počítaly s tím, že trolejbusy budou jezdit na severu, jihu a jihozápadě Prahy, tedy v rychle rostoucích sídlištích. Od léta 1990 se pak bylo možné ve Večerní Praze dočíst o snaze zavést trolejbusy co nejdříve už do konce roku 1991.
Na zkoušku
Pražské trolejbusy dlouho zůstávaly jen v muzejní expozici dopravního podniku, v ulicích také mohl poučený pozorovatel objevit - postupně mizející - zbytky trolejového vedení. Od října 2010 pak na Orionce stojí symbolická trolejbusová zastávka a v Šárecké ulici v Praze 6 byly vybudovány dva nenápadné sloupy s dráty. S všeobecným rozmachem elektřinou poháněných vozidel se ale situace změnila a v červenci 2018 se trolejbus do pražských ulic vrátil, i když jen zkušebně. Nová linka, která navázala na tradici pražských trolejbusů a dostala číslo 58, spojila Palmovku a Letňany.
Stromem roku Prahy 6 je dub u veleslavínského zámku. Radnice chce, aby si ho mohla prohlédnout i veřejnost
Pražský dopravní podnik má ovšem s trolejbusy velké plány, na současnou autobusovou linku 140 z Palmovky do Miškovic (kterou výhledově opět přeznačí na 58) plánuje nasadit elektřinou poháněné vozy. Letos na jaře vypsal tendr na dodávku 15 bateriových kloubových trolejbusů, první by měly dorazit v roce 2022. Zároveň se připravuje trať. DPP pracuje rovněž na nasazení trolejbusů na linku 119 na letiště v Ruzyni, elektřinou poháněné vozy se plánují například také na lince číslo 134 z Dvorců k Podolské vodárně. Elektrifikované by měly být rovněž čtyři autobusové linky na levém břehu Vltavy.