Slavnostní otevření prodejny Primarku na Václavském náměstí bylo naplánováno na čtvrtek 17. června na devátou hodinu ranní. Už několik hodin před avizovaným otevřením se lidé začali řadit do fronty. Jeden z prvních na řadě byl pan Slávek z Liberce, který před Primarkem stál už v šest hodin ráno. Asi půl hodiny před otevřením se fronta táhla od rohu Opletalovy ulice až k soše sv. Václava. Lidi nezastavilo ani tropické počasí, kdy už okolo desáté hodiny bylo okolo 28 stupňů.

Měli zábor? A co ti hasiči?

Jakmile se fotografie dlouhého lidského hada začaly objevovat na sociálních sítích, vyvstala mezi diskutujícími otázka, zda je taková fronta ještě v regulích nebo je na to potřebný zábor, jaký musejí mít například restaurační zahrádky. „Mohu potvrdit, že firma Primark měla u městské části vyřízený zábor celého území, ve kterém se fronta táhla. Zaplatili za něj standardní poplatek,“ řekl Blesku mluvčí městské části Praha 1 Petr Bidlo.

Podle zjištění Blesku byl zábor vedený jako kulturní akce. U něj je výše poplatku stanovena na 10 korun za metr čtverečný. Pokud by ale byl zábor vedený například jako reklamní akce, byla by výše poplatku desetinásobná.

Kvůli vysokým teplotám zde bylo přistavěno i hasičské auto, které pravidelně zkrápělo zákazníky Primarku vodou. Část fronty byla totiž na přímém slunci. „Dobrovolní hasiči z Prahy 1 zde byli prakticky celý den k dispozici, aby se zabránilo například kolapsu některého ze zákazníků z horka. Za celý den spotřebovali celkem šest cisteren,“ doplnil Bidlo. Pro vodu pak hasiči jezdili do nádrže městské části Praha 1 na Hradčanech, která k těmto účelům slouží.

Nákupní absťák

Proč se vlastně Češi rozhodli strávit tropický den ve frontě místo u vody? Důvodů může být hned několik. „Určitě je to zvědavost a dle mého názoru i frustrace lidí, kteří nemohli skoro rok nakupovat. Projevila se tak nákupní horečka, touha po něčem novém,“ vysvětluje čestná prezidentka České marketingové společnosti Jitka  Vysekalová, která je mimo jiné také autorkou odborné knihy Chování zákazníka.

Vysekalová má zřejmě pravdu, protože na otázku Blesku, proč šli lidé nakupovat zrovna v den otevření, odpovídali všichni oslovení podobně. „Chtěli jsme to vidět.“ „Jezdili jsme do Drážďan, teď to máme blíž a otevření jsme si nemohli nechat ujít.“ A mezi odpověďmi nechybělo ani: „Udělali jsme si výlet do Prahy a nákupy spojíme s prohlídkou města.“

Jaká byla první den tržba, společnost nesdělila

Blesk se obrátil na PR manažerku společnosti Primark pro Českou republiku mimo jiné i s dotazem, jak vysoká byla první den tržba a jestli se očekávaná návštěvnost sešla s realitou. Odpověď, kterou poslalo vedení společnosti prostřednictvím českého PR zastoupení, je však poněkud vágní.

„Jsme nadšeni, že jsme mohli včera všechny přivítat v naší nové pražské prodejně. Včerejší den byl opravdu rušný, již ráno jsme otevřeli dveře prvním zákazníkům, kteří byli dobře naladěni a těšili se na nakupování v našem novém obchodě. Mezi oblíbené položky patřily kousky z kolekce pro aktuální sezónu, dále oblečení z nové kolekce Garden Party. Zákazníci se také zásobovali základními kousky, jako jsou trička, šortky nebo spodní prádlo z dětského, pánského i dámského sortimentu,“ uvedl pro Blesk oblastní manažer pro Polsko, Slovinsko a ČR Maciej Podwojski

„Investovali jsme značné prostředky do zajištění bezpečnosti našich zákazníků a zaměstnanců, včetně zaměstnanců bezpečnostních služeb, kteří pomáhají například se správou front. Investovali jsme také do vylepšených bezpečnostních opatření v obchodech. Naši zákazníci na tato opatření reagovali velmi dobře a byli velice chápaví. Jsme velmi vděční za jejich spolupráci a podporu,“ dodal.

Konkrétnější odpověď dostal Blesk tedy pouze na dotaz, zda a kdy budou odstraněny modré značky z chodníku, které označují vzdálenost rozestupů ve frontě. „Co se týká značek na chodníku, jedná se o křídový sprej, který během několika dní zmizí a zaměstnanci obchodu tuto skutečnost samozřejmě ověří,“ ujistil Podwojski.

Levná móda ničí životní prostředí

Celá řada lidí však politiku neuvěřitelně nízkých cen Primarku kritizuje. Dlouhodobě je výroba oblečení jednou z největších ekologických zátěží na planetě. Lidi často naláká vidina trička v hodnotě jednoho cappuccina vedle v kavárně, je ale nutné si představit, co vše se za výrobou jednoho kusu oblečení skrývá. Velice často oděvní řetězce, které produkují fast fashion (Primark, HM, Zara a mnoho dalších), nechávají šít v rozvojových zemích za minimální náklady. Dělníci pak pracují v nevyhovujících podmínkách a za svoji práci nedostávají adekvátně zaplaceno.

Vedení Primarku se však těmto nařčením dlouhodobě brání a tvrdí, že nízké ceny si může dovolit především kvůli minimálnímu marketingu a také absenci online obchodu, jehož náklady bývají obrovské. „Také využíváme především lodní dopravu, která je mnohem levější než letecká, a převážíme velký objem produktů, díky kterým si můžeme vyjednat dobré podmínky,“ popsal pro Blesk Zprávy Maciej Podwojski, oblastní manažer Primarku pro Polsko, Slovinsko a Českou republiku.

Video
délka: 01:34.36

Fronta na banány? Ne, na otvíračku Primarku! Blesk

Fotogalerie
90 fotografií