„Volal mi starožitník, že má něco zajímavého,“ vzpomíná profesor Jan Royt, přední odborník na středověké umění. Právě on byl mezi prvními, kdo sochu viděli ještě v nálezovém stavu – přemalovanou, poškozenou a bez jistoty, že nejde o pozdější kopii. Odborné posouzení ukázalo, že jde o autentickou Madonu z 60. až 70. let 14. století. Dataci provedli vědci z Fakulty lesnické a dřevařské ČZU pomocí výpočetní tomografie. Dílo neznámého mistra, stylově blízké tzv. Mistru Bečovské Madony, vzniklo pravděpodobně v době vlády Karla IV.

Socha znázorňuje Pannu Marii na andělském trůnu, což je u nás vzácný motiv. Trojice muzicírujících andělů pod jejíma nohama drží nástroje fidulu a kviternu. Podařilo se zjistit, že v 19. století se nacházela v kostele sv. Vavřince v Havrani u Mostu. Odtud je odvozen název.

Koupila ji galerie

Když se o nálezu začalo mluvit, zájem o odkup projevily i zahraniční instituce. Národní galerie Praha (NGP) zareagovala rychle a v roce 2022 sochu koupila za 4,5 milionu. „Jen velmi vzácně se u nás stává, že by se na trhu objevila takto stará socha, která byla doposud neznámá. Tím spíše je pak svátkem, když takto krásné a významné dílo získá do sbírky stát,“ uvedl ministr kultury v demisi Martin Baxa.

Po odkupu začal jeden z nejdůkladnějších restaurátorských procesů, jaké NGP v posledních letech vedla. Práce trvaly tři roky. Restaurátorka Markéta Pavlíková snímala jednotlivé vrstvy přemaleb. Poslední z 19. století byla provedena velmi neodborně a překrývala gotické detaily. Pod přemalbami se objevila původní zlatostříbrná vrstva. „Jedná se tedy o dílo, které můžeme srovnávat se zlatnickými pracemi,“ řekla kurátorka Adéla Pavlíčková. Již předchozí, barokní zásahy sochu poškodily, např. hlavy Madony i Ježíška byly seříznuty, aby se daly oblékat do látkových šatů.

Fotogalerie
7 fotografií