Celý spor části občanů žijících v Písnici v Praze 4 s radnicí Libuše zastoupenou starostou Jiřím Koubkem (45, TOP 09) se vyhrotil nedávnou anketou. V té mohli lidé volit, zda v objektu MČ vybudovaném za účelem provozování prodejny zůstane kavárna coby současný nájemce, nebo bude sloužit plánovanému účelu.

V celé Písnici není kde dobře nakoupit,“ popsali Blesku. I místní opozice upozorňuje, že tu více než 10 tisíc obyvatel nemá možnost většího než večerkového nákupu. Zejména starší lidé nebo třeba maminky s kočárky. „Nejbližší obchodní řetězec je ze středu MČ vzdálen osm minut jízdy autem, sedm stanic autobusem,“ řekl však Blesku Koubek.

Kdo auto nemá nebo busem nákup neutáhne, má smůlu,“ vadí občanům. Doufali tak, že anketa vše změní. To se ale nestalo, podle místních i proto, že Koubek nestandardně hájil svůj postoj a kavárnu. „Variantu obchodu představoval jako hrozbu pro celou MČ!“ stěžují si lidé i opozice.

Hrozí a uráží, vadí lidem

Před konáním ankety Koubek vydal speciální leták, v němž své postoje prezentuje a jehož obsahem obyvatele nadzvedl. „Mám od nich reakce, že jim starostův jednostranný nátlak nebyl příjemný,“ sdělil Blesku zastupitel Petr Novotný (46, Písnice & Libuš jinak).

„Starosta není nezávislý soudce. Je politik, který má svůj názor, a proto jej lidé volí,“ brání se Koubek. K možnosti vypsání výběrového řízení na provozovatele obchodu třeba píše: „Může se stát, že se do soutěže přihlásí i vietnamští obchodníci a uspějí…“

Místních se také dotklo, že se pustil do těch, kdo prodejnu už za normalizace stavěli a rádi by ji tu viděli. „Někteří se stále upínají k době minulé, vzpomínají na socialismus a Akce Z. Pro mě nepochopitelné,“ uvedl Koubek. „Mít v docházkové vzdálenosti kvalitní prodejnu potravin považuji za samozřejmost, nikoliv přežitek minulého režimu,“ oponuje Novotný.

Výběrko nejsou pletichy

Podle reakce, kterou zaslal Blesku, starosta Koubek běžný způsob stanovení podmínek účasti ve výběrovém řízení, kdy může zcela legitimně předem vyloučit neodpovídající nabídky, označuje za „pletichy“. Smysl výběrového řízení Blesku popsal třeba místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop (35, ANO). „Je to standardní prostředek, jak do prostor městské části dostat kvalitní a pro lidi smysluplné služby. Vše je jen o nastavení podmínek,“ řekl.

Kampaň musí být vyvážená

Jak by měl starosta postupovat v podobné situaci radí třeba mezinárodní tým právníků s kancelářemi v Bruselu, Praze, Brně, Ostravě a Krakově Frank Bold. „Plakátovací plocha, letáky, obecní zpravodaj a další informační prostředky musí být poskytnuty v přiměřené míře oběma stranám, odpůrcům i podporovatelům návrhu,“ uvádí firma. „Obec nesmí vést kampaň ve prospěch jí prosazované varianty, aniž by umožnila vyjádřit názor druhé strany, a vydávat na letácích či v radničním periodiku tendenční informace,“ dodává.

Chválí se i anonymy

Jak Koubek uvedl, o budoucnosti prodejny v MČ nakonec hlasovalo 38,5 % lidí, dvě třetiny z toho rozhodly ve prospěch kavárny. Spokojenost občanů pak starosta Blesku dokumentoval třeba anonymním vzkazem podepsaným jen ‚manželé AT + AT‘ nebo částí diskuze na Facebooku. „Starosta dlouhodobě rozděluje občany na fanoušky a ty ‚druhé‘. Na jeho Facebook se nikdo s odlišným názorem nemá šanci dostat, tak to bohužel nemohu považovat za relevantní názor,“ uzavřel za opozici Novotný.

Video
Video se připravuje ...

Tržnice Sapa v pražské Libuši 

Fotogalerie
25 fotografií