„Měsíc nazpět nás v parku jen těsně nesrazil v zatáčce mountain-biker. Předtím nám zase kolař málem přejel psa. Vůbec nezpomalil, když míjel skupinu pěších a psů,“ řekla Blesku Kristýna, která do parku chodí pravidelně na procházky. Bezohlední jezdci na kolech trápí v Praze 5 více lidí.

Nejhorší situace je podle obyvatel „pětky“ v přírodním parku Košíře-Motol, a zejména nepříjemné to podle místních je v parkové části Cibulka. „Na Cibulce dříve býval klid a nyní – cca ty poslední dva roky, začali cyklisti jezdit i mimo trasy přes zeleň či úzké cestičky,“ rozčiluje se Kristýna.

Další chodkyně, která ráda venčí svého pejska v přírodě, má se sobeckými jezdci také špatné zkušenosti. „Jdu po cestě a najednou mám cyklistu beze slova v zádech, nebo vybafne odněkud zpoza keře – rozmohla se totiž terénní kola. Cyklisté už nejsou jen na cestě,“ zlobí se, uvádí ale, že nechce všechny cyklisty házet do jednoho pytle: „Nemám nic proti ohleduplným cyklistům, i když těch potkávám minimum.“

Podle tiskového mluvčího za Prahu 5 Stanislava Brunclíka nejsou stížnosti na cyklisty příliš častou problematikou. „Čas od času dorazí podnět, že cyklisté nedodržují dopravní předpisy a někdy naopak přijdou pozitivní reakce na nové cyklostezky,“ sdělil Blesku Brunclík. 

Cyklistický boom

Cyklistů je v ulicích čím dál víc. Velkému boomu cyklistiky přispěla také pandemie koronaviru, kdy byla zavřená sportoviště i kulturní instituce, a tak lidé hledali nový způsob sportování i trávení volného času. To Blesku potvrdil i Olin (28), který pracuje jako prodejní specialista sportovních potřeb a jenž je sám velkým sportovcem.Prodej kol se určitě výrazně zvýšil. Klidně dvojnásobně. Je to sport, který se dá dělat i za covidu. Hobíci, znovuzačátečníci na kole. Zkrátka velký boom u rekreačních sportovců i nesportovců,“ uvádí.

Velký nárůst cyklistů na silnicích i v přírodě ale podle něj také přináší bezohlednost, která je tak častěji vidět. „Když člověk nejezdil dlouho na kole, nemá návyky. Neví, jaká existují pravidla na komunikaci a výsledkem je bezohledné chování. Dostal kolo a myslí si, že začal jeho cyklistický život a může jezdit všude,“ myslí si. Špatné chování za řídítky pramení podle něj z nevědomosti nebo z čisté bezohlednosti. 

Dvakrát víc přestupků

Také z dat pražské městské policie vyplývá, že bezohledných cyklistů je v pražských ulicích víc. V roce 2020 v metropoli řešili 11 921 přestupků v souvislosti s cyklisty, rok předtím jich přitom bylo téměř o polovinu méně, 6 058. „Mezi cyklisty se řadí také jezdci na koloběžkách a elektrokoloběžkách,“ upozorňuje mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová.

Nejčastějšími přestupky cyklistů jsou podle ní jízda v protisměru, jízda po chodníku a přechodech pro chodce či jízda bez povinné výbavy a další. Když přitom cyklistu načapají strážníci, může dostat pokutu až 2 tisíce korun, i tyto přestupky lze ale řešit domluvou či oznámením správnímu orgánu.

Městská policie podle Seifertové pravidelně pořádá v hlavní cyklistické sezóně, tedy během letních měsíců, preventivní akce na vybraných frekventovaných cyklostezkách. „Strážníkům zde ve výkonu pomáhají navíc kolegové z prevence, kteří cyklisty upozorňují především na nedostatky ve vybavení jak samotných kol, tak i cyklistů,“ dodává. Základní pravidla, která musí cyklista dodržovat, jsou k nalezení v Zákoně č. 361/2000 Sb. 

Závěrem je dobré říci, že nejdůležitější je stejně nakonec vzájemný respekt a ohleduplnost.  V parku spolu žijí v symbióze pejskaři, důchodci, děti, cyklisté, a dokonce i jeleni. „Není to o cyklistice, ale o vychování. Bezohledný cyklista se stává bezohledným řidičem a jde-li pěšky, je z něho bezohledný chodec. Není to jen o cyklistech. Je to v lidech. Musíme si uvědomit, že moje práva končí tam, kde začínají práva někoho jiného,“ potvrzuje Dagmar Šormová ze Spolku Hájovna.

Cyklisté na náplavce:

Fotogalerie
44 fotografií