Nová smyčka se na trať napojí na křižovatce ulice Švehlova a Topolová. Nahradí smyčku u tramvajové zastávky Radošovická, kde nyní končí tramvaje, které nepokračují až na Nádraží Hostivař.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) se za posledních deset v Praze nepodařilo otevřít stavbu podobného významu. „Dotáhnout v dnešní době infrastrukturní stavbu k tomu, abychom získali všechna povolení povolení a k tomu abychom úspěšně vysoutěžili firmu, je v dnešním prostředí šíleně složité,“ řekl při zahájení stavby. „Přestože jsou v Praze tramvajové tratě páteří městské hromadné dopravy a jsou i naším symbolem, tak za posledních deset let nic jiného nevzniklo,“ doplnil. 

Nový přestupní terminál

Obnova tramvajové smyčky je také zkoordinovaná s rekonstrukcí železniční tratě. Hlavní přínos by měl být v tom, že se postaví jak nová tramvajová zastávka, tak i železniční stanice, a vznikne přestupní terminál pro cestující do města. Podle Scheinherra by se měly obě stanice otevřít najednou a nemělo by to dopadnout jako na Podbabě, kde se železniční stanice otevřela až asi tři roky po dokončení tramvajové smyčky. 

Tramvajová smyčka vznikne v místě, kde je teď parkoviště. „Je to v podstatě napravení stavu, který vznikl z lehkomyslnosti při stavbě Jižní spojky, kdy byla zlikvidována smyčka na náměstí Mezi Zahrádkami,“ řekl Jan Šurovský z dopravního podniku. 

Hlavní přínos vidí v ukončení tramvajových spojů v tvz. lomu dopravní zátěže. Upozornil také na to, že v této části města nedávno zanikla zastávka Nádraží Strašnice a nová zastávka Zahradní město sem přivede více cestujících. Kromě tramvajové zastávky tu budou i přestupy na autobusy do Vysočan nebo směrem na Spořilov.

Podle místostarosty Prahy 10 Martina Sekala (ODS) přinese celý projekt výrazné zlepšení dopravní situace v městské části. „Je to jedna z největších staveb, které se týkají rozšíření tramvajové dopravy,“ poznamenal.

Stavba by měla být dokončena v září letošního roku a náklady jsou asi 98 milionů korun, 85 % uznatelných nákladů pokryjí dotace EU. Praha spolu s DPP nyní buduje i prodloužení tramvají z Barrandova do Holyně a Slivence a rovněž chystá stavbu trati z Modřan na Libuš.

Fotogalerie
15 fotografií