Magistrát chce novým opatřením, které má platit od podzimu, snížit množství aut v srdci města. „Smetanovo nábřeží a Malá Strana patří mezi nejkrásnější místa Evropy. I když politici o jejich ochraně mluví desítky let, stále jsou tranzitním místem,“ zdůvodnil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (33, Praha Sobě).

Podle jeho návrhu by lidé, kteří nebydlí v Praze 1, 2 nebo 5, mohli do centra jen vjet a vrátit se museli stejnou trasou. Jak toho chce dosáhnout, když je tam většina ulic jednosměrná? Magistrát zřídil na konci letošního března pracovní skupinu, která má se zástupci městských částí detaily omezení průjezdu Malou Stranou a Starým Městem projednat.

Městské části Praha 2 se ale návrh magistrátu nelíbí. „Problém je v tom, že magistrát v čele s primátorem (Zdeňkem) Hřibem (Piráti) sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít. Připomínky městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici,“ uvedla starostka Jana Černochová (ODS).

Podle názoru druhé městské části by zneprůjezdnění Křižovnické ulice na pravém břehu a Malostranského náměstí na levém způsobilo, že se auta přesunou do vytížených Resslovy a Ječné ulice, což zhorší situaci na náměstí I. P. Pavlova, které protíná magistrála. Doprava se zvýší také ve Vyšehradské, Benátské a Lipové. Místo zklidnění Severojižní magistrály, kterou Praha 2 dlouhodobě prosazuje, tak dojde k dalšímu zvýšení tranzitní dopravy městskou částí, uvedla Zoulová.

Návrh také minulý týden pro Blesk kritizoval dopravní expert Roman Budský. „Tranzitní doprava nezmizí, přesune se jen někam jinam. Praha navíc stále nemá dodělaný okruh a pro zhoršení průjezdnosti stačí i sebemenší komplikace,“ řekl Budský. Důležité prý je, zda je plánovaná změna skutečně promyšlená. „Musíte počítat s tím, kam dopravu odklonit, jestli na to existují kapacity a objízdné možnosti. V opačném případě to bude zase jen experiment, jehož oběťmi se stanou nejen Pražané, ale i návštěvníci Prahy,“ uzavřel.

Jak má opatření vypadat?

První etapa, tedy výstavba nových tramvajových zastávek na Smetanově nábřeží a omezení osobní dopravy, by měla být hotova letos na podzim. Magistrát do té doby musí vymyslet například objízdné trasy, protože část zamýšlených vede v současnosti přes jednosměrky.

Dopravní režim Malé Strany

Auta pojedou z Klárova Valdštejnskou přes Tomášskou do Letenské. Nepůjde zabočit nahoru na Malostranské náměstí. Z jihu bude možné přijet Újezdem na Karmelitskou k Malostranskému náměstí, ale nebude možné se tímto směrem napojit na Letenskou, nýbrž pouze objet Malostranské náměstí a pokračovat stejným směrem zpět.

Dopravní režim Smetanova nábřeží

Ulicí 17. listopadu naváží řidiči na ulici Křižovnickou, kde bude možné pokračovat vlevo Platnéřskou, opět vlevo Valentinskou do Veleslavínové a pak zpět Křižovnickou. Z jižní strany pojedou řidiči ulicí Divadelní, poté na Smetanovo nábřeží, zabočí vpravo do ulice Na Zábradlí, okolo Anenského náměstí do ulice Anenská a zpět na Smetanovo nábřeží.

Video
délka: 00:49.96

Epicentrum - Zdeněk Hřib Blesk TV

Fotogalerie
62 fotografií