„Bezkontaktní tlačítko jsem asi před půl rokem vymyslel já při první vlně koronaviru. Oslovili jsme český trh a zjistili, že na evropském trhu v podstatě neexistují. Nakonec se TSK domluvila, že se prototyp pokusíme vyrobit společně s firmou Eltodo. Zkušební provoz bude půl roku, kdy budeme čekat i na zpětnou vazbu lidí, zda to považují za přínos pro pěší dopravu ve městě,“ řekl Scheinherr.

TSK nevyměňovala celá tlačítka, ale do toho současného nechala namontovat mikrovlnný senzor. Funguje na bázi infračerveného čidla a je umístěn z boku klasického tlačítka. Vzdálenost, na kterou funguje po přiblížení dlaně, je nyní nastavena na pět až 20 centimetrů. A to kvůli tomu, aby se nezastavovala auta a nespouštěla zelená pro chodce v případě, že někdo okolo pouze prochází. Ochráněno je i proti přelepení. „Má svou autokalibraci. Kdyby chtěl systém někdo sabotovat, tak ono se do 20 vteřin překalibruje a pozná překážku,“ řekl Pípa.

Na každé křižovatce, kde případně čidlo v budoucnu bude, zůstane rovněž mechanické tlačítko. Pro případ, že by se senzor porouchal. „Je to z bezpečnostních důvodů,“ řekl Pípa.

Pokud se nový systém osvědčí, město ho namontuje na dalších místech. Udělá to vždy při rekonstrukci křižovatek a semaforů. „Do roku 2022 jich (semaforů) má být obnoveno kolem stovky,“ řekl Scheinherr. Čidla by se mohla objevit například na náměstí I. P. Pavlova, u Národního muzea či Karlova mostu. Kromě zájmu lidí bude záležet také na ceně za tlačítka.

Tlačítka pro chodce nechalo město kvůli pandemii na několik týdnů vypnout loni na konci března. Na některých místech to ale zkomplikovalo dopravu. Nejvýrazněji se opatření promítlo na čtyřproudých komunikacích, jako jsou Švehlova, Průmyslová nebo Patočkova ulice, kde byly potíže největší. Zastavení vozidel na podobných místech mohlo znamenat stop až pro 70 aut najednou.

Fotogalerie
15 fotografií