Praha má skvělou polohu pro noční vlaky. Chceme dopravce motivovat, aby začali jezdit do Prahy. Cesta nočním vlakem nabídne bezpečnost a komfort při cestování po celé Evropě, včetně soukromých kupé s postelí a sprchou. A navíc má své specifické kouzlo,“ uvedl Scheinherr.

Slabinou současného stavu je podle náměstka mimo jiné to, že noční železniční spoje nemají podporu krajů a státu. Železniční doprava je proti letecké dopravě zatížena spotřební daní z pohonných hmot a je plně zpoplatněno využití dopravní cesty.

Magistrát začne jednat o spojeních do Frankfurtu, Amsterdamu, Bruselu, Paříže, Milána, Říma, Benátek, Hamburku a Kodaně. Dopravcům, kteří budou mít o noční spoje zájem, nabídne marketingovou, ale také finanční podporu. „Ukazuje se, že lidé o cestování vlakem přes noc mají zájem. V České republice jsme se o tom mohli přesvědčit letos v létě s vlaky do Chorvatska,“ uvedl Scheinherr.

Iniciativu podpořil RegioJet, který je připraven s městem jednat. „V návaznosti na prezentaci několika státních dopravců, která se týkala budoucího rozvoje nočních spojů v Evropě, se RegioJet rovněž hlásí k podpoře celoevropské strategie rozvoje nočních spojů coby ekologicky nejvýhodnější alternativě cestování,“ uvedl mluvčí Aleš Ondrůj. Podmínky podle dopravce musí být transparentní a otevřeny všem.

Noční železniční linky byly v posledním desetiletí významně omezovány. Výjimkou bylo spojení Prahy s východem Slovenska, spoj do Curychu a Budapešti. Noční železniční spojení přestala jezdit do Amsterdamu, Kodaně, Splitu a Benátek.