Než se v Praze vybudovaly mosty, používaly se k přepravě nejen lidí, ale i materiálu právě přívozy. Konkrétně tento přívoz, který spojuje vyšehradské Podskalí se Smíchovem, je znám už ze zápisů z roku 1222. „Největší boom zažily přívozy v 19. století, v době průmyslové revoluce. Tehdy vozily především obyvatele z Vinohrad na Smíchov do továren a dalších průmyslových podniků,“ vysvětluje Zdeněk Bergman, majitel Pražských Benátek a pražský převozník.

Na druhou stranu za dvacku

Nově obnovený přívoz nespadá pod Pražskou integrovanou dopravu (PID) a je tedy zpoplatněn symbolickou cenou 20 Kč. „Chceme vyjít vstříc všem Pražanům, ale nejen jim. Podle toho jsme také upravovali jízdní řád lodi. Každý den plánujeme jezdit od 10–22 hodin, v sobotu dokonce od 7:30 ráno. To proto, aby přívoz mohli používat jak lidé, kteří chtějí na trhy na Rašínovo nábřeží, ale případně i prodejci, kteří mohou lodí převézt svoje zboží,“ popisuje Bergman.

Video
Video se připravuje ...

Nový přívoz, který bude jezdit ze Smíchova do vyšehradského Podskalí. Veronika Foltová

Přes řeku na Šemíkovi

Loď, která bude přepravovat pasažéry ze Smíchova do Podskalí a naopak, se jmenuje Šemík. Jméno lodi upozorňuje na historické souvislosti známé z českých pověstí. V nich se vypráví, že vladykovi Horymírovi zachránil život kůň Šemík, který s ním přeskočil hradby Vyšehradu, přeplaval na druhý břeh a cválal k Neumětelům. Tam pak hrdinný kůň zemřel na následky zranění po skoku.

 Loď Šemík byla postavena speciálně pro tuto trasu. Má silnější motor než její kolegyně, pojme 40 lidí a z jedné strany řeky na druhou se dostane za 40 sekund. „Zatím počítáme s intervaly kolem 15 minut, ale pokud bude třeba a o převezení bude v tu chvíli větší zájem, nemáme problém vše upravit tak, abychom vyhověli co největšímu počtu lidí.

Toto rychlejší propojení pod správou Pražských Benátek vítá i kurátor náplavek Petr Hozman. „Jsem opravdu velice rád, že se nám to s vedením TCP, radním Janem Chabrem (TOP 09) a převozníkem pražským podařilo a návštěvníci náplavek se budou moci propojovat mezi oběma břehy tímto přívozem. Zároveň se na Hořejším nábřeží připravuje řada akcí, které budou mít nejrůznější zaměření. Mohu už teď prozradit, že se můžete těšit na výstavu v Kobce 17, kterou připravuji s kolegy a Františkem Ortmanem, food akce, řemeslné trhy nebo třeba Parkour festival,“ uzavřel.

Na náplavce souběžně funguje ještě jeden, respektive dva přívozy, které jsou pod správou PID, a lze je tedy využívat v rámci platných jízdních dokladů (lístek nebo Lítačka). Ty se označují jako P4 a P5 a jezdí na trase Výtoň – Císařská louka – Kotevní.

Fotogalerie
13 fotografií