Při procházce historickým jádrem pražské metropole nelze nenarazit na koňské povozy, které využívají zahraniční turisté. Avšak nejen souvislosti s koronavirovou krizí, kvůli níž pravděpodobně do centra letos zavítá znatelně méně turistů, je na místě se ptát, zda takovouto „atrakci” Praha potřebuje. Tím spíše, pokud si na ní stěžují obyvatelé Prahy, a která je podle mnohých za hranou etiky zácházení s živými zvířaty.

Znečištěné ulice, komplikace dopravy

Téma hodlá na magistrátní úrovni otevřít Pospíšil, který hovoří o týraní zvířat. Do 21. století se tento jev prý nehodí. „Domnívám se, že tato živnost by se zde neměla provozovat. Koně jsou vystresované, trpí hlukem z dopravy, smogem. Vůči těm zvířatům je to zkrátka neetické,“ uvedl pro Blesk.cz.

Praha 1, kde jsou fiakry nejčastěji k vidění, se k tomuto tématu slovy radního pro dopravu Richarda Bureše (ODS) hodlá postavit pragmaticky. Obyvatelé si na koně v ulicích nestěžují tolik jako na pivní kola, nicméně určité stížnosti zaznívají. „Nejčastěji se opakují v okolí ulic Dlouhá a Revoluční, kde lidem vadí zejména znečištění chodníků a ulic a s tím související zápach,“ sdělil Bureš. Dle jeho slov je radnice na toto téma ochotná jednat s magistrátem.

„V Čechách bohužel platí pravidlo nepřiměřenosti. Když je něco povoleno, v malé míře se jedná o příjemné zpestření, jenomže v Praze to zpravidla přejde do obtěžujícího fenoménu,“ naráží Bureš na to, že stejně jako svého času pivní kola, tak také koňské povozy centrum Prahy zahlcují. „Z kdysi příjemné atrakce je dnes kýč.“

Podle radního Prahy 1 Richarda Bureše představují koňské povozy i určitou komplikaci v dopravě.
Podle radního Prahy 1 Richarda Bureše představují koňské povozy i určitou komplikaci v dopravě.
Autor: Martin Přibyl

„Bohužel tím i dochází k drobným komplikacím dopravy. Pakliže se tímto tématem hodlá magistrát zabývat, a přizve nás ke spolupráci, což v minulosti nebylo pravidlem,“ naráží radní na uzavření zhruba 100metrového úseku na Smetanově nábřeží, „jedině to uvítáme. Centrum má turistům nabídnout takové zážitkové možnosti, které by nekomplikovaly silniční dopravu nebo nesnižovaly pohodlí zdejších obyvatel.“

Otázka pro odborníky

V magistrátní koalici bývá víceméně ojedinělým jevem, dojde-li nad jedním tématem k plné shodě. V případě koňských povozů to zatím vypadá jako sázka na jistotu. Debatě o jejich regulaci se nebrání předseda Prahy Sobě a zároveň starosta Prahy 7 Jan Čižinský. „Zákaz nebo regulace těchto služeb pro nás není otázkou turismu, ale zacházení se zvířaty. Pakliže odborník vyhodnotí, že v tomto případě k týrání či špatnému zacházení dochází, nevidím důvod, proč by Praha tuto atrakci nemohla regulovat,“ vyjádřil se.

Zda je takové prokázání možné, se trošku obává radní Adam Zábranský (Piráti). Sám přitom diskusi na toto téma vítá a za Piráty je připraven projednání tématu podpořit. „Zásah ze strany města se mi zdá lepší, než se spoléhat na cestičky, které lze v případě prokázání týrání obejít,“ sdělil. Jemu osobně vadí, že koně musí být drženi v pro ně nepřirozeném prostředí betonových či dlážděných povrchů, a to i navzdory extrémním rozmarům počasí.

„Turistické využívání koňských povozů v Praze může hraničit s týraním,” domnívá se radní pro podporu podnikání Vít Šimral (Piráti). Zatímco Bureš by preferoval regulaci na určitý rozumný počet, oba pirátští radní i Pospíšil by podporovali co nejstriktnější opatření – tedy plošný zákaz. „Na druhou stranu si ale dovedu představit využití fiakru při ojedinělých událostech v Praze, jako jsou například svatby,“ dodal Šimral.

Nic nejde ze dne na den

Případný zákaz či regulaci by rada hl. města mohla nastolit na podzim, kdy je naplánovaná je aktualizace či novelizace tržního řádu. V současné době je dle něho povolen povolen provoz fiakrů v Praze 1 a v Praze 7 na určených lokalitách. Do té doby by rád Pospíšil inicioval vznik pracovní skupiny, která by vyhodnotila následující kroky i s možnými dopady. Ty přitom Pospíšil neshledává ani tolik v újmě živnostníků, jako především v újmě zvířat.

Je otázkou co by potom s koňmi bylo, jestli omezíme nebo zakážeme provoz kočárů. Byl bych opravdu nerad, kdyby následně na základě rozhodnutí jejich majitelů měli skončit na jatkách,“ obává se Pospíšil. „To už by bylo lepší přistoupit na pozvolný zákaz, kdy bychom v ulicích nechali »dosloužit« stávající koně s tím, že by zkrátka další už nesměli přibývat. To už je ale na jednání s koaličními partnery. Teď je podstatné říct si, zda je či není tato turistická atrakce využívaná čínskými a ruskými turisty na úkor zdraví a spokojenosti zvířat zbytečná,“ uzavírá.
Fotogalerie
33 fotografií