V zásadě se nejedná o žádný nový projekt, který se vynořil zčistajasna. Budoucí podobou lokality Opatov – Na Jelenách se radnice Jižního Města spolu s magistrátem a developerem zabývá od roku 2017, přičemž k ní proběhly tři veřejná projednání. Z nich také vzešly různé podněty od veřejnosti. Výsledek?
Funkční čtvrť 21. století
Lokalita okolo stanice metra Opatov se změní k nepoznání. Doslova. „Už při výstavbě zdejšího sídliště se počítalo s tím, že u Opatova by mělo vzniknout přirozené centrum města,“ vysvětlil architekt Václav Hlaváček ze Studia acht, který byl pověřen magistrátem hlavního města, aby územní studii vypracoval.
Takhle to chodí v nevěstinci v Holešovicích! Z celonoční šichty mě kolikrát bolela ruka, popsala Simona (29)


Projekt počítá se 414 byty, které by byly rozděleny na osobní, družstevní vlastnictví ale také nájemní bydlení. K nim by měly přiléhat podzemní parkovací místa, jichž bude přes tisíc. Středobodem čtvrti by mělo být nové náměstí, které by mělo plynule navazovat na nynější vestibul stanice metra Opatov, a to jak ze západu, tak z východu. „Lidé se už nebudou muset brodit přes blátivou zeleň brownfieldu, ale přes udržované náměstí,“ uvedl Dykast.
Lepší křižovatky a tramvaj
Podle Hlaváčka nejčastěji zaznívaly obavy stávajících obyvatel z toho, že nová výstavba přivede do Prahy zákonitě i více aut. S dopravou má přitom Praha 11 problémy, ostatně jako každá okrajová část hlavního města. „V případě Jižního Města je to ale o to znatelnější, že tudy vede dálnice D1,“ domnívá se architekt.
Podle radního Prahy 11 pro oblast dopravy Martina Dušky (Piráti) by se ale nemělo jednat o závažný problém, jen je třeba projekt podmínit důležitými opatřeními. „Je zapotřebí zkapacitnění současných křižovatek. Pokud k nim dojde, v což věřím, poněvadž plány na jejich zkapacitnění již jsou připraveny na magistrátu, tak by kapacita dopravy měla být na projekt připravena,“ uvedl. Hlavní dopravní tepnou by měla zůstat Chilská ulice. „Do staré zástavby by se nová auta neměla vůbec dostat, takže stávající obyvatelé mohou zůstat v klidu.“
Hlaváček nicméně uvedl, že současné dopravní situaci by napomohlo zavedení tramvaje až na Jižní Město. Další druh hromadné městské dopravy by usnadnil cestování nejen Pražanům, ale i lidem, kteří do Prahy dojíždí - tím spíše na její okraj, kde by mohly vzniknout další P+R parkoviště.

Zavedení tramvajové trati by Duška uvítal, nicméně se o ní bezvýsledně hovoří už desetiletí. Přesto s ní radnice počítá, otázkou je - kdy? „Pokud už v současnosti dochází k nějakým úpravám komunikací, trváme na tom, aby úpravy počítaly s budoucím zavedením tramvajové tratě. Ta by konkrétně na Jižní Město měla vést z Prahy 4,“ vysvětlil s tím, že by se jednalo o čtyřmiliardovou investici.
Začátek už za rok?
To už by tou dobou mohla nová čtvrť stát. Podle Dykasta z FINEP by totiž developer rád získal územní povolení tento rok, přičemž v roce 2021 by mohly být zahájeny první práce. Výstavba by měla trvat pět let. Podle starosty Prahy 11 Jiřího Dohnala (Piráti) by bylo ideální, kdyby realizace projektu plynule navazovala na současnou rekonstrukci a modernizaci stanice metra Opatov, kterou provádí Dopravní podnik hl. m. Prahy a jež by měla být hotova letos v létě.
„Realizace bude stát řádově jednotky miliard korun, které uhradí FINEP a společnost Starochodovská,“ vysvětlil Dykast financování projektu. O levnou záležitost věru nepůjde. „Jedná se o obrovský komplex, jehož součástí budou parky, vodoteče, různé služby a také stovky stromů či cyklostezky v délce více než dvou kilometrů, které budou napojeny na ty stávající.“Krok s dobou
Podle místostarosty Prahy 11 Martina Sedekeho (ODS) je město nutné chápat „jako živý celek, protože tak, jak se mění skladba obyvatel a jejich potřeby, by se mělo měnit i město. Přitom okolí Opatova ustrnulo,“ sdělil s tím, že podobné modernizace jako u metra Opatov by se mohli obyvatelé jihovýchodního cípu Prahy dočkat také na Roztylech a Hájích, které revitalizaci rovněž potřebují a o jejichž proměně už se rokuje.
Se změnami lokality na Opatově se mohou obyvatelé hlavního města seznámit v nově otevřeném infocentru ve vestibulu stanice metra. K dispozici jsou jednak vizualizace a konkrétní návrhy, jednak i zástupci developera, potažmo městské části, kteří zájemce se změnami seznámí. Podle Sedekeho by podobné stánky měly dočasně vzniknout též na Hájích a na Roztylech, přičemž by v jejich rámci měly fungovat sběrné boxy, do kterých by obyvatelé mohli podávat různé podněty a připomínky ohledně komplexního rozvoje Jižního Města.