Ačkoliv stanice metra Opatov nepatří mezi ty úplně nejstarší v síti pražské podzemky, její stáří čítající 39 let je na jejím stavu znát. Obložení je omšelé, zrovna tak jako podhledy, které jsou v některých místech zničené a schází, stav elektroniky prý také není v dvakrát nejideálnějším stavu. Dřevěné lavičky působí zastarale, a co více, stanice dosud není bezbariérová. To vše a mnohem více se začíná měnit.

Kilometry kabelů, stovky světel

„Hlavní město má na starosti 61 stanic metra, přičemž dalších 10 vznikne do budoucnosti,“ uvádí náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Aby byly stanice v takovém stavu, kdy budou vyhovovat cestujícím, je zapotřebí každý rok minimálně dvě z nich rekonstruovat a modernizovat.“ Koncem tohoto roku tak přijde „na paškál“ právě Opatov, který by v příštím roce měly postupně vystřídat stanice Jiřího z Poděbrad a Invalidovna.

„Práce, kterou v případě stanice Opatov hodláme uskutečnit, je opravdu hodně,“ sdělil výkonný ředitel společnosti Brema, která bude zhotovitelem stavby. Konkrétně vyjmenoval výměnu více než 3 kilometrů kabelů, 21 rozvaděčů a deblokačních skříní nebo přes 1000 svítidel. „Z pohledu technologie je stáří této stanice opravdu už retro.“
Video
délka: 01:08.48

Takto v současné době vypadá stanice Opatov. Rekonstrukce a modernizace z ní má učinit moderní stanici metra. David Zima

Dělníkům mimoto přijde pod ruku obložení vestibulu, vymění se všechny podhledy, obmění se i nouzové osvětlení a „obnoví“ se také vzduchotechnické zařízení. V rámci rekonstrukce dojde též i na inovaci zázemí. Práce se budou týkat prostor nejen u kolejiště, ale také ve vestibulu a v průchodu metra, které nově bude disponovat i moderním mobiliářem. Ten se zrovna tak objeví i na autobusových zastávkách. Mimoto dojde k obměně hydroizolační vrstvy nad stropní deskou nástupiště, k níž se budou muset dělníci prokopat z povrchu do hloubky 11 metrů.

Výtahová kaskáda

Radní Prahy 11 Martin Duška (Piráti) si pochvaluje především doplnění stanice o výtahy, díky nimž bude Opatov 47. bezbariérovou stanicí metra v Praze. Dosud disponovala pouze nákladním výtahem, který mohli invalidé využít pouze v případě nutnosti a pouze za asistence zaměstnanců Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). „Pro imobilní obyvatele Prahy 11, vozíčkáře, ale i seniory, kteří se hůře pohybují, vznikne tímto doplněním úplně nová stanice,“ nechal se slyšet.

Výtahy budou dva a budou na sebe navazovat tak, aby se mohli cestující dostat z kolejiště do vestibulu a posléze z vestibulu na úroveň komunikace, respektive autobusových zastávek. „Současné schodiště u kolejiště proto bude zúžené, přičemž výtah vznikne po jeho straně při pohledu z nástupiště,“ vysvětlil projektový manažer DPP Milan Bohadlo. Druhý výtah vznikne namísto schodiště, které vede na autobusovou zastávku ve směru do Prahy. Zbudování výtahu pro protější zastávku je prý také v plánu, naráží však na složité majetkoprávní vztahy.
Tento obrázek by se měl brzy stát minulostí. Složité chození do schodů nahradí pohodlná jízda eskalátorem.
Tento obrázek by se měl brzy stát minulostí. Složité chození do schodů nahradí pohodlná jízda eskalátorem.
Autor: David Zima

Bez přerušení provozu

Veškeré rekonstrukční a modernizační práce budou podle generálního ředitele a předsedy představenstva DPP Petra Witowského probíhat za provozu. „Výjimkou budou pouze dva víkendy na jaře, kdy očekáváme, že soupravy budou stanicí pouze projíždět,“ upřesnil. Rekonstrukci a modernizaci provedou společnosti SMP CZ a výše zmíněná Brema.

A co okolí?

Podle Bohadla se rekonstrukce naopak nebude týkat stávajících komerčních prostor a přilehlých oblastí metra. Ty přitom dlouhodobě nejsou „pastvou“ pro oči, čehož si je vědom místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop (ANO). Problémem v tomto ohledu jsou však majetkoprávní vztahy, v rámci kterých pozemky patří magistrátu a vícero soukromníkům.

„Mezi vlastníky pozemků, městem a různými developery vznikla domluva. Nicméně zatím není nic konkrétního dáno,“ sdělil Prokop pro Blesk.cz s tím, že radnice nechala vypracovat projektovou studii Opatov – Na Jelenách, která lokalitu má řešit. „Z ní vyplývá to, co by toto území mohlo poskytovat občanům, jaká by měla být jeho funkce a podle čeho by se měli developeři zařídit.“

„Už za minulého režimu, když se stavělo toto sídliště, bylo zde vyprojektované městské centrum, které zde ale po revoluci nevzniklo, což je škoda,“ dodává Prokop v odpovědi na otázku, co by zde podle něho mělo ideálně vzniknout. „Dovedu si představit restaurace, obchody, v menší míře i kanceláře, bydlení a služby.“

Fotogalerie
45 fotografií