Městská část Praha 1 má potěšující zprávu pro své obyvatele motoristy. Radní doufají, že se se změnami ve fialové a modré zóně uvolní kapacita parkovacích míst a místní by tak předešli situacím, kdy zoufale objížděli ulice v okolí svého bydliště, aby zaparkovali.

„V průměru zhruba 70 procent řidičů nedodržuje parkovací předpisy,“ zdůvodnila pro Blesk mluvčí Prahy 1 Kateřina Písačková. Podle ní se situace o něco zlepšila v říjnu, kdy městská policie začala ve větší míře neplatící řidiče odtahovat. „Za první měsíc proběhlo 100 odtahů,“ uvedla.

Stání ve fialových zónách v centru se proto ještě do konce roku návštěvníkům prodraží. Namísto původních 40 korun zaplatí o třetinu více, tedy 60 korun. Cenový strop parkovného, který mohli radní nastavit, činí přitom 80 korun. Není tak vyloučeno, že se parkovné ještě prodraží.

„Od tohoto opatření si slibujeme mírnou regulaci cílové automobilové dopravy do centra města. Zároveň chceme dorovnat cenovou hladinu stání v podzemních garážích, které dnes často zejí prázdnotou, a cenu stání v ulicích, které má primárně sloužit obyvatelům centra," sdělil radní pro dopravu David Skála (Praha 1 Sobě). Cílem je motivovat návštěvníky, aby své auto parkovali pod zemí, jako tomu je ve většině moderních světových metropolích. 

Další plány

Radnice plánuje i změnu režimu modrých zón, které by měly nově sloužit pouze rezidentům. Nemělo by být možné zaplatit si hodinové stání jako návštěvník. „Tato možnost je však hojně zneužívaná k delšímu stání a dochází tak k zabírání parkovacích míst rezidentům," dodává Skála. Praha 1 navrhuje magistrátu i zdražení abonentních parkovacích oprávnění a výrazné navýšení ceny za parkování např. pro limuzíny. 

„Ve fialových zónách v Praze 1 město ročně vybere zhruba 112 milionů Kč a v modrých zhruba sem milionů Kč,“ uvedla Písačková. Tyto částky si nicméně radnice Prahy 1 dělí s magistrátem.

Fotogalerie
8 fotografií