V sobotu 2. prosince 2017 šokoval celou Českou republiku nečekaný pád trojské lávky, při němž se zranili čtyři lidé. V pátek 1. listopadu 2019, takřka o dva roky později, přijeli na místo činu stavaři, oplotili pozemek a dali se do díla. Ve středu 7. listopadu pak byla stavba oficiálně zahájena: „Naše společnost je nesmírně ráda, že dostala toto dílo. Máme obrovskou tradici stavění mostů a chtěli bychom se předvést,“ optimisticky prozradil Jiří Bažata, ředitel divize Velké projekty společnosti SMP CZ.

Hlavní výhoda nové lávky je podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) v kvalitnější konstrukci, která umožňuje i lepší kontrolu a údržbu: „Bude širší, bude velice snadno kontrolovatelná a všechna místa budou vizuálně přístupná, takže mostař lávku velmi snadno prohlédne,“ pochvaloval si budoucí stavbu náměstek s tím, že novinkou je i prostřední ocelová trubka vedoucí pod celým mostem. „Bude přetlakovaná na 3 megapascaly, tudíž se dovnitř nedostane voda a nebude korodovat.“

Přečká povodně

Nová mostní konstrukce je zároveň navržená tak, aby čelila povodňovému stavu: „Celá lávka je umístěná konstrukčně nad úrovní dvacetileté povodně a je upravená geometricky tak, aby nevytvářela víry. Kdyby přišla podobná povodeň jako v roce 2002, sklopí se zábradlí v části, kde bude pod hladinou,“ jmenuje další výhodu Bažata.

V zimě teď čeká stavbaře založení lávky, budou se totiž umisťovat pilíře, poté montovat ocelová konstrukce. Stavbu může zpozdit zima, ale také dvě nepříjemné situace: „Máme starost s tím, co nás čeká dole. Byl vypracovaný základní geologický průzkum, ale je otázka, co na základové spáře skutečně najdete,“ prozradil Jiří Bažata. Problém by podle něj mohla být třeba nález tvrdší horniny, než uváděl průzkum. Situaci by pak mohla znepříjemnit i špatně vyrobená ocelová konstrukce: „Musí být naprosto perfektně vyrobená, aby vše zaklaplo do sebe a nebyl problém při montování," uvedl ředitel divize.

Nová lávka bude čtyři metry široká a bude sloužit pro chodce i cyklisty. V případě potřeby po ní přejede ale také sanitka. Nová mostní konstrukce má mít životnost 100 let a nebude zevnitř korodovat. Stát by měla 128,3 milionu korun.

Kdo za to může?

K nenadálému pádu trojské lávky došlo 2. prosince 2017 v době, kdy na ní byli čtyři lidé. Paní Olga (65) a pan Petr (65) se při zřícení vážně zranili a museli na řadu operací, oba si dodnes nesou trvalé následky. Firma Pontex přitom lávku pravidelně kontrolovala a tři týdny před tragédií označila stav na sedmiškálové stupnici (I. – bezvadný stav až VII. – havarijní stav) číslem pět, čímž posvětila jeho provozuschopnost. „Došlo k něčemu, co zatím nedokážeme pojmenovat,“ vyjádřil tehdy své překvapení Václav Hvízdal, šéf firmy Pontex, která dodnes kontroluje stav mostů a jiných dopravních staveb po celém Česku.

Video
délka: 02:53

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Spojené síly) vysvětluje, v čem je nová lávka lepší, než ta původní. Jiří Marek

Kdo za pád lávky může, není ani po téměř dvou letech od nešťastné události jasné. Letos v březnu obvinil státní zástupce dva lidi, podle serveru Seznam Zprávy projektanta stavby Jiřího Stráského a Antonína Semeckého, bývalého vedoucího oddělení mostů magistrátní firmy TSK. Při zahájení stavby náměstek pro dopravu Adam Scheinherr potvrdil, že pokud bude zahájeno trestní řízení, tak by se do něj město přihlásilo.

Fotogalerie
22 fotografií