Podle informací Blesk.cz navštívila Adama Scheinherra policie v druhé polovině října a zajímala se o okolnosti založení společného podniku mezi pražským dopravním podnikem (DPP) a firmou Nové Holešovice Development, která patří pod Karlín Group a Ungelt Group. 

„Věc jsem v posledních měsících konzultoval s Policií ČR, stejně jako s dalšími aktéry. Nešlo ale o výslech. Žádné podklady si od nás policie nevyžádala,” uvedl náměstek pro server Novinky.cz. Spojené síly podle svého vyjádření neměly o zájmu policie ani tušení. „Náhodně jsme se dozvěděli závažnou skutečnost, že záměr společného podniku prověřuje Policie ČR, a to nám evidentně koaliční radní Adam Scheinherr zamlčel. Toto je pro mne zásadním porušením důvěry mezi koaličními partnery,“ uvedl předseda Spojených sil Jiří Pospíšil s tím, že v této věci na příští týden svolá mimořádné koaliční jednání. 

„Měli jsme koaliční jednání a jasně zazněla informace, že se o to má zajímat policie. K náměstkovi pro dopravu Adamu Scheinherrovi se objednal policista, který se chtěl poradit. Poslechl si, jak je společná konstrukce podniku řešená, a zase odešel,“ komentoval pro Blesk.cz Scheinherrův spolustraník a lídr Prahy Sobě Jan Čižinský.

Bez výběrového řízení

O jaký společný podnik se jedná? Mezi ulicemi Jankovcova, Vrbenského a Partyzánskou se nacházejí pozemky, které jsou ve vlastnictví DPP, Prahy a výše jmenovaných developerů. To je podle mluvčí Spojených sil Julie Kochové důvod, proč Scheinherr jako předseda Dozorčí rady DPP podpořil vytvoření společné firmy: „Pozemky v okolí stanice jsou samy o sobě obtížně zastavitelné, jsou nepravidelné, mělký tubus metra procházející pod pozemky do značné míry limituje výstavbu budov nad ním a bez domluvy s vlastníky okolních pozemků je zhodnocení pozemků nebo jejich využití na další rozvoj obtížně představitelné a ekonomicky nevýhodné,“ vysvětluje, proč je potřeba součinnost několika vlastníků, aby se pozemky smysluplně využily. 

To je také podle mluvčí důvod, proč nebylo vypsané výběrové řízení na nejvhodnějšího developera do společného podniku. Karlín Group zde vlastní pozemky a další zájemce CPI Properity Group chtěl půdu od DPP a města vykoupit, s čímž DPP nesouhlasí. Podle Kochové bude mít díky společné firmě Praha a DPP vliv na budoucí zástavbu a rozvoj dopravní infrastruktury. 

Nevýhodné podmínky?

Společný podnik DPP a firmy Nové Holešovice a. s. ale budí v koalici rozpory. Spojeným silám pro Prahu se myšlenka nelíbí, kritizují především netransparentnost - nepřímým partnerem města by se totiž měla stát firma s nejasnou vlastnickou strukturou. Podle radní Hany Kordové Marvanové (Spojené síly pro Prahu) jsou navíc podmínky pro město nevýhodně nastavené. „Není garantováno, že na místě skutečně něco vyroste - fáze je městu garantována jen do doby vydání stavebního povolení, a v té fázi má město převádět pozemky,“ řekla Blesk.cz. Dalším problémem je podle ní nevýhodná cena pozemků, která je nastavená dopředu a počítá pouze s inflací, nikoliv se skutečnou tržní hodnotou v době, kdy se z pozemků stanou stavební parcely. Ta může být podle ní i třikrát vyšší.