Jen v Praze aplikaci Záchranka využívá zhruba 200 tisíc lidí. Při zavolání na tísňovou linku 155 ji v Praze využijí tři až čtyři lidé denně. Její hlavní přínos považuje náměstek ředitele ZZS Zdeněk Křivánek především v usnadnění práce dispečerek a dispečerů operačního střediska, „což je jedna z nejnáročnějších disciplín z hlediska práce u zdravotnické záchranné služby,“ upřesnil.

Nejen pomoc, ale i varování

K 15. květnu, tedy v Den linky 155, byla aplikace rozšířena o novou funkci, kterou její vývojář Filip Maleňák vyvinul ve spolupráci s ZZS, magistrátem hl. m. Prahy a Nadací Vodafone. Nově bude aplikace informovat uživatele, nejčastěji obyvatele Prahy, ohledně aktuálního zdravotního ohrožení. Tím je myšleno varování například před povodněmi, otravou vody, únikem plynu nebo v případě jiných nenadálých událostí.

Tento informační kanál bude zajišťovat magistrát, konkrétně zaměstnanci Operačního střediska Krizového štábu hl. m. Prahy. Mimo to magistrát provoz kanálu preventivní informovanosti zafinancuje částkou 10 tisíc korun měsíčně.

Informace slovem i obrazem

Filip Maleňák se Blesk.cz svěřil, že aplikaci ve spolupráci se záchranáři vyvíjel dva roky. Přesto její vývoj zdaleka není zcela u konce, což dokládá její nynější rozšíření. „V nejbližší době hodláme rozšířit modul pro vodní záchrannou službu,“ upřesnil. Aplikaci totiž nevyužívá jen pražská záchranka, nýbrž celorepubliková, včetně těch specializovaných, jako je horská či vodní.

„Zároveň chystáme přenos videa a fotografií z místa události,“ vysvětlil Maleňák. „Díky tomu bude mít informační středisko zase o něco více informací ohledně nastalé situace, na základě čehož bude moci vhodněji posoudit, jakou pomoc na místo. V průběhu září navíc chystáme rozšíření této aplikace i na území Maďarska, podobně jako je tomu v případu Rakouska nebo Slovenska.“

Jak aplikace funguje?

Aplikaci si lze jednoduše a zdarma stáhnout na svůj chytrý mobilní telefon. Jediné, co je zapotřebí, je uskutečnit registraci s vyplněním nezbytných osobních či zdravotních údajů. Díky nim záchranáři jednak okamžitě znají anamnézu volajícího, a mohou mu tedy poradit, jak se v případě zdravotních nesnází zachovat tak, aby to nekolidovalo například s dlouhodobě branými léky či s ohledem na nějakou vážnou prodělanou nemoc.

Zároveň aplikace uvádí příklady první pomoci i mapu s aktuální databází automatizovaných defibrilátorů. Při zavolání na linku 155 prostřednictvím mobilní aplikace Záchranka je navíc na dispečink odeslán i údaj o místu, kde se volající zdržuje. Výsledně to zkrátí dobu nezbytnou k vyslání záchranky na patřičné místo.

„Lokalizace volajícího je nejdůležitějším a stěžejním úkolem práce zdravotnického operačního střediska. Aplikace nám to velmi výrazně usnadňuje a zkracuje proces přijetí tísňové výzvy,“ uvádí k tomu Křivánek. „Zkušenosti veřejnosti jsou veskrze pozitivní.

Fotogalerie
13 fotografií