Doba pouličních jízdenkových automatů je nejspíš u konce. Dopravní podnik v pátek 26. dubna uvedl do provozu všechny tramvaje vybavené bezkontaktním platebním terminálem. Starší typy tramvají 14 T rozdělené do dvou vozů jsou pak vybavené terminálem pro každý vagon zvlášť. Terminály jsou v češtině, angličtině, němčině a ruštině a prodávají lístky za 24, 32 nebo 110 korun v plné ceně i zlevněné.
Novinku si pochvaloval i primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti): „Jsem rád, že bezkontaktní platbu v tramvajích zavádíme, i když to mohlo přijít o něco dřív. Já si myslím, že tato alternativa se stane vyhledávanější oproti stávajícím papírovým jízdenkám,“ prozradil primátor. Jeho slova částečně potvrdil i pilotní provoz, který běžel od roku 2016 na linkách 8, 22 a v zoo a byl velmi úspěšný.
Masivní prodej
Podle Michaely Lhotkové, výkonné ředitelky ČSOB, se během pilotního provozu bezkontaktně prodalo až 220 tisíc jízdenek za měsíc z celkových 750 tisíc, které evidují systémy po celé republice. Terminály provozuje společnost Bankovní technologie s.r.o., která si za provoz účtuje 1,99% z ceny prodaného jízdného. Oproti papírovým jízdenkám je to výrazné snížení ceny. Z jedné prodané papírové jízdenky si totiž prodejce v trafikách účtuje 4%.
Autobusy a metro
Přibližně 1200 autobusů by se mohlo dočkat terminálů v brzké budoucnosti: „Budeme vypisovat výběrové řízení na dodání terminálů do autobusů na městských linkách. Chceme ho vypsat, co nejdříve. Očekávám, že během letoška bychom mohli mít vysoutěženo,“ komentoval zavádění terminálů do městských autobusů ředitel Dopravního podniku Petr Witovski.
Takto nový terminál funguje. Jiří Marek
Příměstské autobusové linky jsou již bezkontaktním platebním terminálem vybavené. Ve vestibulech metra by měly být v budoucnu terminály nově umístěné na tyčích, které stojí u eskalátorů, na nichž se označují jízdenky. Zároveň se postupně předělávají i automaty na jízdenky v metrech, aby byly bezkontaktní. V ulicích se chystá také modernizace současných jízdenkových automatů na bezkontaktní.