Dlouhé roky nikdo z radních magistrátu nesáhl do přehledů účtů za externí právnické služby, které se zpracovávají každý půlrok. Nyní se nestačí divit. Služeb externích právnických firem totiž dlouhodobě nadužívaly jednotlivé odbory, městské firmy nebo Městská policie hlavního města, odhalil nedávný audit. Magistrát přitom disponuje vlastním právnickým odborem a každý magistrátní odbor má navíc ještě vlastní právníky.

Podle radní pro legislativu Hany Kordové Marvanové (Spojené síly pro Prahu), která na obrovské výdaje upozornila, by částky mohly být až třetinové oproti skutečnosti: „Podle pravidel by se měli přednostně využívat interní právníci a poté až ti externí. Ale ukazuje se, že se to porušuje. Nikdo to ani nezkoumá a automaticky se to zadává externím právníkům,“ vysvětluje radní s tím, že externí právníky nelze vyloučit úplně, protože nemají na vše dostatečnou odbornost.

Ze stovek tisíce

Nejvíc peněz ze všech pak vynakládají městské firmy, které spravují majetek. Za rok 2018 to bylo až 20 milionů korun. O majetek Prahy se stará celkem dvanáct městských firem a každá má jinak nastavené podmínky, za nichž mohou najímat externí právníky. V jejich účtech se pak nacházejí absurdní situace, kdy za dlužný nájem v řádech stovek si externí právníci naúčtují práci v řádech tisíců korun. Není však dosud jasné, kolik z takových pohledávek ve finále zaplatil samotný dlužník a kolik město. „Tohle je nastaveno skandálně – výdaje několik tisíc kvůli pohledávce za několik set korun. Kvůli tomu si firmy, které my si najímáme, samy najímají externí právníky. A přitom to jsou rutinní záležitosti,“ uvedla Marvanová.

Podle Tomáše Portlíka, zastupitele z opoziční ODS, je však třeba současný stav podrobit hloubkové analýze, aby bylo možné posoudit efektivitu najímání externích právníků. „Město určitě nemá kapacitu na to, aby všechny spory řešilo svým právním odborem,“ řekl serveru E15.cz.

Nikdo to nevěděl

Desítky milionů korun přitom protékaly prsty už minulému vedení magistrátu. Majetek měl v letech 2014 až 2018 na starosti Karel Grabein Procházka (ANO). O vysokých částkách správcovských městských firem za externí právníky však neměl tušení: „Musím se přiznat, že o tomhle jsem nevěděl. Správcovské firmy jely v nějakém režimu, který měly nastavený, a schvaloval se jim každoročně rozpočet, který šel přes finanční ředitelku. Tyto konkrétní věci šly mimo mě,“ vysvětluje Procházka. Co se týče obřích výdajů majetkového odboru, tak se podle svých slov učiní konkrétní kroky: „Začali jsme dělat audit veškerých právních sporů, které magistrát vedl. Už v té době totiž Praha řešila 900 sporů,“ hájil postup bývalého vedení Procházka.

Další audity

S výsledky aktuálního auditu za externí právnické služby se seznámili radní magistrátu v pondělí 25. března na radě města. „Tuto věc jsem zatím neřešil. Co se týče pohledávek za nájem, tak by bylo mnohem lepší, aby to mělo ve vlastní režii město a snažilo se najít cestu mimo soudní spory a exekuce,“ řekl Blesk.cz Adam Zábranský (Piráti), radní pro oblast bydlení a transparentnosti.

Změny chystá i radní pro majetek Jan Chabr (Spojené síly pro Prahu), který se brzy dočká výsledků komplexního auditu městských firem: „V rámci auditu na fungování a ekonomiku všech správcovských společností prověřujeme i využívání služeb externích právnických firem. Poté začne velká reorganizace,“ řekl Chabr. Trojice radních přislíbila, že do konce dubna připraví koncept, jakým způsobem celý systém změní. Podle Marvanové je potřeba nastavit jasná pravidla, která určí, kdy je možné najímat externí firmy, a také revidovat seznam právnických firem, z nichž město vybírá.