Součástí husté dopravní sítě v Praze je nepřeberný počet různých dopravců, kteří odvážejí nebo přivážejí lidem zboží. Kurýři cestují ulicemi na kole, na motorce, v autě nebo dodávce, balíky doručují také logistické společnosti, kterých v republice funguje celá řada. K poštovnímu doručovatelství se přidává třeba i rozvoz jídla a pití na oslavy, zákazníci mohou na kýženou adresu nechat doručit dokumenty lidem až „pod nos“.
Všechny tyto služby se často podepisují na aktuální dopravní situaci v dané ulici. „Obyvatel i návštěvník metropole v létě i v zimě uvidí kurýra na kole či motorce po celý den. Za horka i za deště. Rozmach internetových obchodů byl impulsem pro rozvážkové služby. Jak kurýři na kole a motorce, tak řidiči dodávky bojují s nástrahami hustého provozu, s netolerancí ostatních na silnici a s předpisy,“ popsal Robert Vacek z Autoklubu České republiky.
Jednostopí kurýři a proplétání
Zaměstnanci doručovatelských společností, kteří jezdí na kole nebo motorce, se v hustém pražském provozu proplétají ulicemi zejména proto, že musejí předat danou obálku nebo balík včas. Je snadné jejich chování kritizovat, nicméně odborníci nabádají veřejnost k rozumné ohleduplnosti.
„Kurýr motorkář mnohdy bojuje s vyčerpáním a s omdlením, protože jeho klimatizací je jízda. Zkusme proto ukázat svoje pochopení a toleranci a udělejme mu v koloně místo na průjezd. Uvidíme ho jen chvilku, kolona se díky němu neprodlouží a on nám na oplátku poděkuje zvednutím nohy ze stupaček nebo mávnutím ruky. A díky nám třeba někdo netrpělivě čekající na svůj dokument jej dostane včas na stůl,“ řekl Robert Vacek.
Dodávky to mají horší
O něco větší výzvou jsou pražské ulice pro řidiče dodávek přepravních služeb. Ti nemají šanci protáhnout se kolonou a hlavně v centru metropole je častým kamenem úrazu parkování. Hlavní třídy Prahy mají podle odborníka jen minimum míst, která jsou označená pro krátkodobé zastavení zásobování.

„Na hlavních třídách Prahy už vůbec nečekejte zálivy a malé obslužné souběžné komunikace, které má třeba Hradec Králové, kde může dodávka v klidu vyložit zboží. A nejen kurýr, ale i váš malý oblíbený obchůdek s pečivem, kávou nebo domácími uzeninami potřebuje přivézt to, co vy pak koupíte,“ uvedl věci do souvislostí Robert Vacek.
Komplikace v centru Prahy vzhledem k doručovatelským službám vznikají také na tramvajových tratích. Uprostřed metropole prakticky neexistuje možnost zanechat dodávku byť jen na okamžik ve druhé zaparkované řadě aut, protože tím automaticky vůz zablokuje tramvajovou dopravu.
Často musejí na chodník
Odborník v případě stísněných uliček pražského centra připouští, že dopravcům v dodávkách často zkrátka nezbývá nic jiného než vmáčknout dodávku na chodník nebo jeho hranu, odhadnout místo pro tramvaj, pustit čtyři žluté výstražné blinkry, předat balík a co nejrychleji zmizet.

„Vozidla pro rozvážkové služby mají ostatně i z těchto důvodů výkonné baterie, jejich čtyři rozblikané blinkry, které upozorňují, že vůz překáží, vydají s trochou nadsázky za svůj život více světla než hlavní světlomety. Věnujte proto pozornost zaparkovaným dodávkám se zapnutými blinkry. Obvykle se kolem nich ve spěchu pohybuje řidič s plnýma rukama balíků nebo zákazník během skládání zboží. Snažte se objet toto vozidlo s dostatečným odstupem,“ dodal Robert Vacek.
Co bude dál?
Dopravní zatížení Prahy neustále roste a právě situace, kdy různé společnosti v centru metropole doručují zboží zákazníkům, mohou být v budoucnu prakticky neřešitelné. Hlavní město proto připravuje studii Vize dopravní mobility Prahy do roku 2030, která se pokusí na dopravní budoucnost Prahy odpovědět.
Jedním ze závěrů této studie je podpora systémům kolejové dopravy a budování menších parkovišť P+R v rámci Středočeského kraje u stanic a zastávek. „Šance odložit auto bezpečně před Prahou a pokračovat dostupnou hromadnou dopravou, která není odkázána na silnice v hlavním městě, je jedna ze základních tezí a může být jedním z řešení,“ vyjádřil se k tématu prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.