Klárov, Karlovo náměstí, Lužiny nebo Jiřího z Poděbrad – tam všude se během dopoledne objevily busty ubitých muslimek.

„Začíná to předsedou muslimských obcí, který vykládá v televizi, že ženy mají polovinu mozku, pokračuje nuceným zahalováním, domácím násilím, které je výslovně nařízené v Koránu, pokračuje ženskou obřízkou,“ vysvětluje důvod instalace soch Artur Fišer, mluvčí iniciativy Islám v České republice nechceme.

„Následují vraždy ze cti a končí to veřejným kamenováním znásilněných žen,“ dodává.

Kameny povalující se kolem figurín zavázaných v bílých plachtách a potřísněných červenou barvou – tyto výjevy mají prý Pražany varovat před nebezpečím, které s sebou islám může přinést. Muslimů ale do Česka i v rámci uprchlické krize příliš nemíří.

Islámské barbarství k nám proniká stále rychleji, avšak většinové společnosti se zatím netýká,“ doplňuje Fišer. U každého torza je také důvod ženina ukamenování: „Po znásilnění otěhotněla,“ hlásá jedna z cedulí. „Byla nevěrná,“ píše se na jiné.

Je to šíření xenofobie

„Je to způsob, jakým se chce tato iniciativa zviditelnit. Podle mne jde o šíření xenofobních nálad a především o velké zjednodušení toho, co to vlastně islám je,“ reaguje na instalaci figurín po Praze Hana Daňková z programu migrace Člověka v tísni. „Kamenování rozhodně není součástí práva ve všech islámských zemích světa,“ dodává.

V Česku podle ní žije muslimů jen velmi málo a zůstane to tak i po migrační vlně, které aktuálně Evropa čelí. Podle Daňkové je Česko především tranzitní zemí. Strach z tohoto náboženství, který u nás není ojedinělý, je prý kombinací hned několika faktorů.

Ze soch není nadšený ani český europoslanec Pavel Telička (ANO). „Rozmístění figurín ukamenovaných žen na různých místech Prahy je pokusem o vyvolání protiislámské hysterie a naprostý opak věcné debaty o rizicích, které pro Evropu představuje islámský radikalismus,“ uvedl na svém webu.

Proč se Češi muslimů bojí?

„Za prvé jde o strach z neznámého. Málokdo má s muslimy osobní zkušenosti z práce nebo ze vztahu. Za druhé to souvisí s negativním obrazem islámu, který se ve společnosti utvořil po útocích z 11. září. Samozřejmě k tomu přispívá i to, že naše politické elity v otázkách uprchlíků až na výjimky selhávají, protože mlčí,“ vysvětluje si náladu Čechů Hana Daňková.