Porcelánové či keramické nádobí, sochy, návrhy nábytku, skleněné dekorace, fotografická tvorba a dokonce také architektura. To je neúplné „ochutnávkové menu“, na které jen při příležitosti vernisáže zavítalo podle mluvčí UMPRUM Kamily Stehlíkové přes 3 tisíce návštěvníků. Ti, a všichni další, kteří se výstavu chystají navštívit, si mohou prohlédnout tvorbu studentů celkem 25 ateliérů, které jsou rozprostřeny prakticky po celé budově.

Video
Video se připravuje ...

Artsemestr zima 2023 ve Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. David Zima

Jídlo a stolování

Výstava představuje klauzurní a semestrální práce studentů, kteří dostanou konkrétní volné zadaní. Třeba v ateliéru grafického designu se jednalo o kuchařku, kterou měli vyrobit. Studenti se jen zhostili velice kreativně. „Nedrželi jsme se striktně jen přípravy jídel. Někdo se zabýval třeba i tím, aby navařené pokrmy vypadaly dobře na fotografiích,“ prozradil pro Blesk student 1. ročníku Ondřej Mazanec.

Ten, ve spolupráci s dalšími, si na svá bedra naložil ambiciózní plán. Vytvořit kuchařku pro slabozraké a nevidomé. „Když jsme si dělali výzkum, zjistili jsme, že lidé s horším zrakem daleko raději hledají recepty na internetu, než v knihách. Stačí jim k tomu klávesnice a hlasový projev, popřípadě psaný text a obrázky, které si mohou libovolně zvětšit. Projekt sice ještě není hotový, ale máme už první pozitivní ohlasy,“ uvedl s tím, že by byl rád, kdyby se jeho multimediální projekt někdy zužitkoval v praxi.

Jeho spolužák se oproti tomu odhodlal k poněkud odvážnému experimentu. „Využil během koronavirové pandemie čas, a experimentoval s vařením v rychlovarné konvici,“ vysvětlil Ondřej. Jak se mu některé recepty podařily, se mohou návštěvníci přesvědčit na přiložených videích, které je možné si v ateliéru pustit. Ke zkoušce se dostal třeba pudink. „Nebo s ní vařil mleté maso na dně topného tělesa,“ přiblížil Ondřej. Jiní jeho spolužáci ke kuchařce přistoupili tak, že ji vytvořili podle světově známých maleb.

Místnost věnovanou pokrmům pak vhodně doplňuje jiná, kde svou fantazii a šikovnost zúročili studenti ateliéru keramiky a porcelánu, v níž jednotícím tématem bylo stolování. „Vyráběli jsme zkrátka nějaký servis na stůl. Snažili jsme se k tomu přistupovat rozmanitou technikou, někdo třeba ručně modeloval, jiný pracoval na kruhu,“ přiblížila studentka Emma K. Kočnerová, která se uvedla dětským stolovacím servisem Memento v podobě misek, které by dle jejích slov mohly být člověku k užitku od dětství až ke stáří. Studenti se loni na podzim věnovali i daleko ambicióznějším projektům – například metru D.

Výtvory studentů z ateliéru keramiky a porcelánu.
Autor: David Zima

Rozvoz cestujících a zásilek?

Ohledně toho, jak by mělo v budoucnosti fungovat, se totiž ve spolupráci s firmou Škoda Transportation zaměřili budoucí absolventi ateliéru průmyslového designu. V jejich vizi pražské metro dalece překračuje potenciál přepravy tak, jak jej známe z dnešních dnů.

„Zabývali jsme se možnostmi toho, že by metro bylo více autonomní. Tedy jsme zohlednili absenci řidiče, nebo možnosti tzv. inteligentního interiéru,“ vysvětlil pro Blesk student Ondřej Kubik. „Tím se rozumí, že by se interiér dokázal přizpůsobovat nastalým podmínkám. Díky senzorům bychom mohli vědět, v jakých denních dobách je vytíženost metra vyšší a podle toho, po dojetí do depa, by se interiér přizpůsobil očekávanému množství cestujících tzv. modulárními lavičkami.“ Koncept tkví v tom, že kdyby metro jezdilo poloprázdné, volný prostor by byl využit tak, aby pro cestující byl esteticky atraktivnější, a nesestával jen z prázdných sedadel či laviček.

Převratně působí i úmysl studentů, aby metro nevozilo pouze cestující, nýbrž třeba i zásilky. „Tím, že by plánované metro D bylo koncipováno i pro tento způsob nákladní dopravy, znamenalo by to třeba možnost snížení dodávek a nákladních vozidel ve městě,“ přiblížil Kubik. Zda jde o bujnou fantazii fantazii či rajskou hudbu veřejnosti, kterou jednoho dne vyslyší pražský magistrát, ukážou až následující roky.

Nefotogenická současnost

Oproti tomu studenti z ateliéru fotografie se zabývali ryze přítomností. Jejich tématem byla tzv. urban photography, jejímž motivem byla pražská magistrála. Nepříliš fotogenického prvku se řada z nich ujala individuálně a po svém. Někteří vycházeli z fotek lidí, kteří žijí v jejím okolí, a jejich emocemi, jiní se fotografiemi snažili napovědět, co by magistrálu mohlo vylepšit.

Jiný projekt spočíval doslova laboratorním výzkumu, kdy studentka sbírala vzorky z jedné z nejrušnějších silnic v České republice. A ty pak nejen fotografovala, ale některé se staly i součástí výstavy. Kromě odlepeného asfaltu jimi byly i pozůstatky zvířecích kostřiček. Provokativně hravý pak je interaktivní koutek s volantem a obrazovkou, na níž se zobrazují nevšední záběry z jízdy po magistrále. Studentům se totiž podařilo získat videa z nechvalně proslulých závodů rychlých vozů potemnělou metropolí.

Jedna ze studentek UMPRUM se zaobírala doslova laboratorním výzkumem magistrály. Nasbírala nejrůznější fragmenty z rušené silnice, které se staly součástí její školní práce. Byly mezi nimi i kostřičky zvířátek.
Autor: David Zima

Budoucí architekti

Stejně jako Prahu trápí magistrála především kvůli hluku a znečištění ovzduší, trápí hlavní město také časté proluky, urbanisticky ne zcela dobře řešené lokality či brownfieldy. I na tyto aktuální trendy se ve škole zaměřili, a to konkrétně budoucí architekti. „V rámci zadání se věnovali možnostmi budoucího využití bývalé tržnice na Smíchově,“ vysvětlila Stehlíková.

Studenti navrhovali zajímavé moderní domy, které by vzniklou proluku tam, kde se dnes nachází smíchovské Manifesto of Wheels, nahradily. Zřetel byl kladen nejen na to, aby domy nabídly estetický dobrý dojem, ale především také kancelářské prostory a prostory pro bydlení, při zachování parkovacích míst a doplnění občanské vybavenosti. „Nejlépe byl vyhodnocen návrh Hany Kyzlinkové, která navrhuje 4 domy, v jejichž vnitrobloku by vznikl veliký dvůr, jenž by zanechal prostor pro komunitní využití,“ uvedla Stehlíková.

Že by takto jednou vypadal prostor po bývalé smíchovské tržnici, jak jej navrhuje stuentka Hana Kyzlinková?
Autor: David Zima

Všehochuť

Výstava Artsemestr zima 2023 má mnoho co nabídnout. Návštěvníci, kteří by na ní chtěli zavítat, a že jich v první den, 27. ledna nebylo málo, by měli počítat s tím, aby si vyčlenili více volného času. Všechny ateliéry s nejrůznějšími zajímavostmi a skrytými poklady totiž za hodinu oběhnout skutečně nejde. Tím spíše, že jeden výstup studentů se nenachází v budově UMPRUMP, nýbrž v budově v Mikulandské ulici, kde se studenti zaobírali způsoby vývoje energií a jejich ekologických stop.

Kde: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, náměstí Jana Palacha 80 – Praha 1.
Kdy: Do 1. února, denně v čase 10-18 hodin.
Vstupné: Volné.

Fotogalerie
49 fotografií