„Obvykle maluji obrazy kvůli tomu, abych je někde vystavil a návštěvníci na ně koukali. Tato výstava vznikla obráceně. Nejprve to totiž byly jen skici, které jsem neměl v plánu prezentovat,“ vysvětluje Jan Homola. Jeho díla přitom už putovala po významných galeriích, přesto nemaluje kvůli slávě nebo penězům. 

„Z devadesát procent je pro mě malování zábava. Tím, že mě neživí, nemám potřebu na obrazech vydělávat,“ říká umělec, jenž je známý především coby kytarista kapely Wohnout. Málokdo však ví, že na rozdíl od toho hudebního, má odborné právě to výtvarné vzdělání. Homolu baví proces tvoření, výsledek díla je pro něj bonus.

Kreslit se učil sám. „Hudbě i malování jsem se věnoval už odmalička. Rozhodl jsem se jít radši na výtvarnou školu než na konzervatoř. V té době jsem byl pankáč a punková kytara se nevyučovala,“ vzpomíná na své začátky skromný multižánrový umělec.

Jako mladý kreslil kamarádům na mikiny a na auta. „Potom se rozjela kapela a já jsem na malování zcela zapomněl,“ dodává. Až roku 2017 se náhodou po koncertě setkal s Renátou Mužíkovou, svou nynější kurátorkou. Slovo dalo slovo a návrat do výtvarného světa se začal nikoliv rýsovat, ale malovat.

Speciální metoda Digital acryl 332

Jan Homola vymyslel svůj vlastní styl malování – kombinaci digitálního tisku a akrylové malby. Dílo začíná nejdříve tvořit v ruce, následuje část na počítači, a nakonec se umělec vrací k ruční malbě. Obrazy na aktuální výstavě nicméně kreslil rukou na stránky deníku. Malby vytiskl na speciální desky, a nakonec modeloval barvami a gely, což vyvolalo netradiční efekt. „Touto metodou vznikne obraz, který vypadá, že neustále zasychá,“ popisuje hudebník a průkopník českého skateboardingu.

Homola chce, aby jeho obrazy pořád vypadaly jako skica. Připomíná mu to hru na kytaru jen tak pro radost. Několik obrazů dokonce použili přímo Wohnouti ke svým písničkám. Za autora však nemaluje počítač. Tím, že v sobě průkopnická technika snoubí několik stylů malování a tvorby, stává se každý obraz originálem.

Falešná malířka

V rámci výtvarného projektu Art332 si Homola i Mužíková oblíbili i určitou mystifikaci. Pomohlo k ní homolovo nečekané alter ego. „Teď už 'známá výtvarnice', která vystudovala školu ve Vídni, Anežka Rejtzová, uspořádala výstavu obrazů. Odborná veřejnost se nad díly rozplývala,“ říká Jan Homola.

Po půl roce publikování a výstavách se se svou kurátorkou přiznali, že Anežka Rejtzová není reálná postava. „Vymysleli jsme si fiktivní postavu a namalovali jsme fiktivní obrazy,“ smějí se oba představitelé projektu Art332. Hudebník se dokonce za falešnou umělkyni přestrojil.

„Dali jsme výstavě háv vídeňské akademie malířství. Pohráli jsme si trošku se snobismem a jeho pohledem na výtvarné umění,“ říká kurátorka, která je podepsaná i pod aktuální výstavou v galerii Toyen. Dokonce prý i uznávaní lidé z oboru se nechali napálit a díla »neznámé« umělkyně velebili. Obrazy přitom vznikly bez většího úsilí, nesměl z nich však vyzařovat Homolův rukopis. „Vzala jsem pytlík od čaje, namáčela jej do barev a následně udělala na plátnu cákance,“ popisuje kurátorka. Dílo vždy zakončil Homola ráznými tahy štětcem.

„Dostávali jsme nabídky do galerií. Lidé říkali ‚To je intelektuální umění, to je malířka, ta je skvělá!‘,“ vzpomíná kurátorka. Na závěr přišel Homola v paruce, strhnul ji a prohlásil, že on je Anežka Rejtzová. Nechtěli nikoho urazit. „Spíše jsme naráželi na fakt, že často je důležitější reklama. Když někdo studoval vídeňskou školu, tak přece musí být dobrý,“ krčí rameny Homola. Často prý lidé oceňují dílo ma základě jména autora než toho, jak ve skutečnosti vypadá. 

Autorův favorit

Homola dodržuje tradici: psát do všech svých obrazů vzkazy. Většinou se snažil o filosofické myšlenky. Tuto výstavu pojal svými slovy čistě, dělá si ze světa srandu. Paradoxně nejdéle trvala tvorba masivních smrkových rámů, ve kterých jsou obrazy vsazeny. Čistý dřevěný okraj působí jako kontrast k pestrobarevným křiklavým malbám. Jenomže visí nakřivo. Důvod je prostý. Mají působit v pohybu. Do každého svého obrazu také autor píše datum dokončení a podpis. Jeho oblíbeným obrazem se stala Kapela snů.

KDE: Galerie Toyen, Milešovská 1, Vinohrady.
KDY: 2. 12. 2021 - 28. 1. 2022.
VSTUPNÉ: Zdarma.

Video
Video se připravuje ...

Galerie Toyen ART322

Fotogalerie
26 fotografií