Malby, kresby, fotografie, obrazy, sochy i divadelní představení. Jen letmý výčet toho, co je na výstavě k vidění, napoví, že se jedná o multižánrový přesah snad všemi myslitelnými směry. „Kladl jsem důraz na šíři přístupů i generační rozdíly. K vidění tak jsou díla umělců narozených v 50. letech minulého století i nynějších studentů,“ vysvětlil kurátor výstavy Milan Mikulaštík.

Mezinárodní přehlídka

Na výstavě se místnost po místnosti v několika patrech kdysi přepychového Desfourského paláce, který dnes bohužel zeje prázdnotou, představí několik desítek českých i zahraničních umělců. „Za uplynulých 24. ročníků Festivalu 4+4 dny v pohybu, v rámci něhož je výstava Nevšechno pořádaná, již stihlo vystavovat 240 zahraničních umělců. Letos přibudou další,“ uvedl před zahájením festivalu jeho divadelní dramaturg Pavel Štorek.

Spojovacím prvkem festivalu i výstavy by podle něho měl být neklid a vážná aktuální témata, jako například rasismus, sex, ekologie nebo také konzumerismus. To vše zasazené do prostor oprýskaných místností a chodeb, které místy působí depresivně, kolikrát doslova na spadnutí. „Je zde spousta determinujících vlivů,“ uvedl k tomu kurátor.

Budova je jedinečný labyrint, ve kterém se proplétají různorodé umělecké slohy. Jeden čas fungovala jako obydlí, jiný jako kanceláře, jejichž pozůstalost je bohužel patrná dodnes v podobě neudržovaných místností a hnijících zdí,“ zaznělo. Mikulaštík zároveň sdělil, že převážná většina výtvorů vznikala speciálně do prostor paláce.

Vstříc nekonvenčnosti

Čekat po vstupu do prostor výstavy „tradiční“ obrazy a sochy se nevyplatí. Současné umění totiž přece jen sází na trochu té nekonvenčnosti. Kupříkladu česká vizuální umělkyně Darina Alster (40) vytvořila pro výstavu atypickou buddhistickou modlitebnu. „Kromě strachu z ekologické krize nám už zbývá máloco. Já zvolila buddhistickou meditaci ve svatyni, která je vyplněna ropou, protože taková je dnešní situace,“ vysvětlila ke svému dílu.

Video
délka: 00:41

Co všechno lze očekávat od výstavy Nevšechno? Zkráceně řečeno - vše myslitelné. David Zima

Napadlo by vás hledat uprostřed domu obytný, jen trochu „seřízlý“ karavan? Brněnského umělce Davida Možné (56) ano. Takhle totiž vypadá jeho instalace karavanu, který do jisté míry působí jako potápějící se loď. „Takovýto výtvor můžeme chápat v kontextu naší současné civilizace, kdy si lidé pořizují věci, které nutně nepotřebují,“ vysvětlil k tomu Mikulaštík. Jinde jsou zase vidět ukázky „klování“ datlů do dřeva, v jiném patře zase velkoplošný táhlý obraz Ondřeje Kopala (45) o délce deseti metrů, který se táhne od stropu napříč dvěma místnostmi.

Díky svému seříznutí působí karavan, jako by se potápěl.
Díky svému seříznutí působí karavan, jako by se potápěl.
Autor: David Zima

Pozornost návštěvníka také může zaujmout doslova spletenec nejrůznějších vodovodních trubek i s pisoárem takřka pod stropem, který vytvořil konceptuální art brutový umělec Luboš Plný. „Poznali jsme se, když jsem studoval AVU,“ svěřil se Mikulaštík. „Dlouho se tam o studium ucházel, ale bezúspěšně. Působil proto jako model, který za svá léta pózování druhým ledacos pochytil. Dnes vystavuje po celém světě,“ upozornil Mikulaštík.

Co všechno lze očekávat od výstavy Nevšechno? Zkráceně řečeno - vše myslitelné.
Co všechno lze očekávat od výstavy Nevšechno? Zkráceně řečeno - vše myslitelné.
Autor: David Zima

Z řady výtvorů se zatajuje dech, nad mnohými zůstává rozum stát. Přesto návštěvník nesklouzne do pocitu, že by snad pozoroval kýč či prvoplánové umění, které vznikalo jen za cílem šokovat. Veskrze každý výtvor na něco odkazuje, má hlubší myšlenku a do značné míry i estetickou hodnotu. Kolikrát přitom výtvory vznikaly z ryze všedních předmětů. Tak jako sochy holandského umělce Roela van der Lindena, který se například prezentuje inscenací propletených lidských těl, které sahají až ke stropu místnosti. „Minimálně jeden jeho obraz má své sbírce i holandská královna,“ uvedl kurátor pro zajímavost.

Divadlo a zdi na hraní

Součástí výstavy, která reaguje na podtitul festivalu „Nikdo nemá nic“, jsou také divadelní představení jak českých, tak i zahraničních umělců. Většinou samozřejmě v komorním provedení, jak jen to umožňují prostory jednotlivých místností Desfourského paláce, které kdysi bývaly třeba pokoji obydlených bytů.

„Podstatné je, že výstava je otevřená také seniorům i dětem,“ nechal se slyšet Mikulaštík. K tomu je určena speciální lektorská workshopová místnost, kde se lidé mohou zamyslet nad tím, bez čeho se v dnešní době dokáží obejít, naopak bez čeho už ne. Jednotlivé předměty mohou vypsat na stěnu.

Mikulaštík prozradil, že počítá s tím, že se v kolonkách „nepostradatelnosti“ nejčastěji od mladších generací budou objevovat moderní technologie zaměřené především na sociální sítě. Naopak, co zůstane v opačných kolonkách, bude nejen pro pořadatele zcela jistě překvapení. Zda příjemné nebo nepříjemné, odhalí první návštěvníci.

Kde: Desfourský palác, Na Florenci 21.
Kdy: Od 4. do 12. října 2019, ve všední dny od 16 do 22 hodin, o víkendu od 14 do 22 hodin.
Vstupné: 50,- Kč.

Fotogalerie
50 fotografií