Branický most, nazývaný také most Inteligence, byl vystavěn v polovině 20. století a provoz na něm byl zahájen v roce 1964. Přestože se původně budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a tvoří součást nákladního průtahu Prahou.

„Doprava na Branickém mostu bude zachována i po pátku 20. října. Důvodem jsou opatření, která se stavbou souvisejí, například ve Strakonické ulici. Do technologie stavby vstoupila samozřejmě také rekonstrukce Barrandovského mostu. Běží tedy povolovací procesy na magistrátu, který opatření schvaluje,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Půl roku výluka

Provoz na mostu podle něj bude zcela zastaven od 10. ledna 2024 do července 2024. Provoz po obou kolejích by se pak měl obnovit na podzim příštího roku. Oprava mostu začala v červenci letošního roku, od té doby je most uzavřený také pro pěší. Celkově by rekonstrukce měla trvat 19 měsíců.

Rekonstrukce mostu za 2,7 miliardy korun omezí hlavně nákladní dopravce, kteří budou muset při cestách na západ od Prahy jezdit oklikou přes České Budějovice či Chomutov. Prezident Sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad Martin Hořínek řekl, že nákladní dopravce na železnici čeká těžké období, a to zejména v době plné výluky. V červenci uvedl, že zvýšené náklady za objízdné trasy budou nákladní dopravci po Správě železnic požadovat.

Například cesta do Nýřan u Plzně z Prahy se kvůli výluce vede přes České Budějovice, čímž se prodlouží zhruba o 170 kilometrů na 300 kilometrů. Mluvčí Správy železnic Nela Friebová v červenci uvedla, že nákladní dopravci zaplatí poplatky za využití dráhy za původní trasu.

Nová kolej i odbočka

Rekonstrukcí přibude na mostě nová kolej, most tak bude mít koleje dvě. Přidání druhé koleje na Branický most by mělo v budoucnu pomoct také při plánované rekonstrukci železničního mostu na Výtoni. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v červenci uvedl, že při výběru zhotovitele kladli důraz na to, aby doba přerušení provozu na mostě byla co nejkratší.

Hlavní náplní prací bude výstavba druhé koleje od Branického mostu do stanice Praha-Krč. Současně vznikne i nová odbočka Spořilov, která umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou. Projekt zahrnuje rovněž sanaci Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově.

Fotogalerie
16 fotografií